آفتاب

گفتگوی تلفنی اولاند و مرکل با پوروشنکو درباره اوکراین و سقوط هواپیمای مالزی

گفتگوی تلفنی اولاند و مرکل با پوروشنکو درباره اوکراین و سقوط هواپیمای مالزی

رئیس‌جمهوری اوکراین در مکالمه‌های تلفنی جداگانه با صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه به گفت‌وگو پرداخت و درباره سقوط هواپیمای مالزی و بحران کشورش با این دو مقام گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این تماس تلفنی توافق کردند که راه‌حل بحران اوکراین قطع ارسال تجهیزات نظامی و تسلیحات به مخالفان دولت کی‌یف است و بر اهمیت فعالیت هیات نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا در لیست‌های بازرسی و سراسر مرز با روسیه تاکید کردند.

پوروشنکو به مرکل درباره اقدامات اوکراین در تضمین حداکثرهای حمل‌ونقل هوایی و زمینی و راهکارهایی در تحقیق بین‌المللی سانحه هوایی خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین اطلاعاتی دارد و تاکید کرد: غارت و سرقت کارت‌های بانکی و متعلقات شخصی قربانیان این سانحه هوایی و رفتار تروریست‌ها با اجساد قربانیان خلاف اخلاقیات انسانی است.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است: مرکل و پوروشنکو قرار است بار دیگر به گفت‌وگو بپردازند.

در همین حال رئیس جمهوری اوکراین به فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود گفته که کی‌یف تصاویر ماهواره‌ای در اختیار دارد مبنی بر اینکه از یک سایت پرتابی هواپیمای مالزیایی با یک موشک هدف قرار گرفته است. البته هنوز هیچ عاملی برای این رخداد معرفی نشده است.

دولت کی‌یف و مخالفان اوکراینی در شرق این کشور هر دو یکدیگر را مقصر این رخداد می‌دانند.

مرکل همچنین اواخر روز یکشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به گفت‌وگوی تلفنی پرداخت و هر دو موافقت کردند که تمام طرف‌های درگیر در بحران اوکراین بایستی شرایط ضروری را برای انجام تحقیقاتی مستقل و بین‌المللی درباره این سانحه هوایی بپذیرند.

این دو همچنین خواستار توجه ویژه‌ای نسبت به تضمین‌های امنیتی برای کارشناسانی که در صحنه سانحه هوایی حضور دارند شدند.

صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری روسیه بر این مساله تاکید کردند که اولویت اصلی برای سازش صلح آمیز در بحران اوکراین توقف سریع عملیات نظامی و از سرگیری مذاکرات صلح میان دولت کی‌یف و مخالفان است.

انتهای پیام

کد N402553

وبگردی