آفتاب

مالزی خواستار دسترسی امن به محل سقوط ام.اچ 17 شد

مالزی خواستار دسترسی امن به محل سقوط ام.اچ 17 شد

کوالالامپور- ایرنا - مالزی خواستار دسترسی فوری و بدون محدودیت این کشور و تیم های تحقیقاتی بین المللی به محل سقوط پرواز ام.اچ 17 هواپیمای بوئینگ مالزی شد که پنجشنبه گذشته با 298 مسافر در اوکراین سرنگون شد.

به گزارش ایرنا، این هواپیمای بویینگ 777 خطوط هوایی مالزی که از آمستردام هلند عازم کوالالامپور بود بر فراز ˈدونتسکˈ اوکراین دچار سانحه شد و در منطقه در اختیارجدایی طلبان اوکراین سقوط کرد.

آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل که قرار است امروز بیانیه ای در این مورد منتشر کنند مدعی اند این هواپیما احتمالا به دلیل اصابت موشک زمین به هوا توسط جدایی طلبان اوکراین که توسط روسیه حمایت می شوند، سقوط کرده است.

معاون وزیر دفاع روسیه نیز تاکید دارد اظهارات مقام های غربی در مورد سانحه هواپیمای مالزی در خاک اوکراین بخشی از جنگ اطلاعاتی علیه روسیه است.

تارنمای روزنامه ˈرعیت پستˈ مالزی روز دوشنبه اعلام کرد ˈلیو تیونگ لایˈ وزیر حمل و نقل مالزی که به همراه یک تیم شش نفره از سازمان هواپیمایی این کشور و رییس مالیزیا ایرلاین به کی یف سفر کرده است با ˈ ولادیمیر گرویسمانˈ معاون نخست وزیر اوکراین دیدار و خواستار دسترسی امن این کشور و تیم های تحقیقاتی بین المللی به محل سقوط هواپیما شد.

وی بر لزوم جستجو برای جمع آوری و شناسایی جنازه سرنشینان این هواپیما تاکید کرد تا پس از آن جنازه ها به کشورشان بازگردانده شوند.

196 جسد از مجموع 298 سرنشین هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی تا شب گذشته در منطقه شاختارسکی محل وقوع سانحه حادثه پیدا شد.

وزیر حمل و نقل مالزی، گفت که کوالالامپور عمیقا نگران است از حضور موثر تیم بین المللی امدادرسان و تحقیقاتی در محل سقوط جلوگیری شود.

وی دسترسی کامل و بدون مانع محققان بین المللی و تیم جستجو و بازیابی سرنشینان این هواپیما را ضروری دانست.

ˈلیو تیونگ لایˈ گفت که سازمان امنیت و همکاری اروپا تنها نهاد بین المللی است که تاکنون موفق به دسترسی محدود به محل سقوط هواپیما شده است.

به گفته وی، دولت اوکراین اعلام کرده است راهرو امن برای حضور تیم بین المللی در محل سقوط هواپیما ایجاد می کند، اما ایمنی تیم بین المللی را در داخل و اطراف محل سقوط تضمین نمی کند.

وی تیم تحقیقات بین المللی را شامل مقاماتی از هلند، مالزی، موسسه بررسی حوادث هوایی شعبه انگلیس و انجمن ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا اعلام کرد.

تیم مالزی متشکل از 133 نفر از مقامات و کارشناسان شامل جستجو و شناسایی سرنشینان هواپیما، کارشناسان پزشکی قانونی و همچنین کارشناسان فنی و پزشکی روز شنبه وارد کی یف شد.

وزیر حمل و نقل مالزی در خصوص یافتن دو جعبه سیاه هواپیما، گفت با توجه به گزارش های دریافتی گروه های جدایی طلب جعبه سیاه هواپیما را یافته اند و مالزی تاکید دارد که این قطعه بسیار مهم به عنوان سند باید بدون دستکاری تحویل تیم بین المللی شود.

ˈعنیفه امانˈ وزیر امور خارجه مالزی امروز (دوشنبه) عازم کی یف شد تا ضمن کمک به تیم تحقیقاتی این کشور در خصوص سرنگونی پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی با رییس جمهور اوکراین رایزنی کند.

آساق**1611
کد N402491

وبگردی