آفتاب

انتخابات اندونزی: از چالش سوبیانتو تا بیانیه صلح

انتخابات اندونزی: از چالش سوبیانتو تا بیانیه صلح

کوالالامپور- ایرنا - اندونزی در انتظار اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری این کشور برای معرفی فردی است که سکان هدایت اندونزی را در پنج سال آینده بر عهده می گیر د.

به گزارش ایرنا، ˈپراباوو سوبیانتوˈ نامزد انتخابات ریاست جمهوری اندونزی از حزب جنبش کبیر (گریندار) و فرد قدرتمند نظامی سابق اعلام کرد نتیجه انتخابات را نمی پذیرد.

آخرین آمار غیررسمی انتخابات ریاست جمهوری اندونزی نشان می دهد ˈجوکو ویدودوˈ نامزد حزب تلاش دموکراتیک با کسب حدود 53 درصد آراء پیروز این انتخابات است.

سوبیانتو تاکید دارد رای گیری در برخی مناطق این کشور باید دوباره انجام شود و در صورتی که انتخابات تکرار نشود مشروعیت و روند انتخابات زیر سئوال می رود.

این اظهارات و دیدگاه نامزد حزب جنبش کبیر (گریندار) در انتخابات اندونزی در صورتی که ادامه یابد می تواند به مثابه جرقه ای برای تنش های بعد از انتخابات در این کشور 250 میلیونی باشد.

حدود 190 میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری اندونزی حق رای داشتند که حدود 80 میلیون نفر احتمالا از سوبیانتو حمایت کرده اند و این امر می تواند به تنش های احتمالی داخلی در این کشور جنوب شرق آسیا منجر شود.

اندونزی در سال 1998 میلادی و پس از برکناری سوهارتو بعد از سه دهه حکمرانی بر این کشور نیز خشونت های خونینی را شاهد بود که صدها نفر کشته شدند.

اما اکنون ده ها نفر از طرفداران دو طرف این انتخابات (سوبیانتو و جوکو ویدودو معروف به جوکووی) پس از این موضع گیری نامزد حزب گریندار اقدام به جمع آوری امضا برای بیانیه صلح پیش از اعلام نتیجه انتخابات کردند.

پلیس و ارتش اندونزی نیز اعلام کردند با یکدیگر برای حفظ امنیت همکاری خواهند کرد.

پلیس اندونزی امیدوار است این بیانیه صلح بتواند به اظهارات مشابه پایان دهد.

جوکووی نیز برای کاهش تنش ها از هواداران خود در سراسر اندونزی خواسته است از راهپیمایی در خیابان ها خودداری کنند.

ˈسوسیلو بامبانگ یودهویونوˈ رییس جمهوری فعلی اندونزی نیز در آستانه اعلام رسمی نتیجه انتخابات گفت: وحدت و برادری ملت اندونزی بسیار مهم است. هنگامی که یک ملت تقسیم می شود هزینه بالایی پرداخت خواهد شد.

برای کاهش تنش ها در اندونزی به گونه ای برنامه ریزی شده است تا نتیجه انتخابات در آستانه تعطیلات عید سعید فطر اعلام شود که جمعیت شهرهای بزرگ به دلیل سفر مردم به شهرستان ها کمتر می شود.

بیشتر مردم مسلمان اندونزی در تعطیلات عید فطر برای دیدار با خانواده ها به روستاها باز می گردند و این کاهش جمعیت شهرهای بزرگ و جاکارتا ضریب امنیت پس از اعلام نتیجه انتخابات را افزایش می دهد.

آساق**1611
کد N402381

وبگردی