آفتاب
در اقدامی تلافی جویانه؛

روسیه 12 تبعه آمریکایی را ممنوع الورود کرد

روسیه 12 تبعه آمریکایی را ممنوع الورود کرد

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور در اقدامی تلافی جویانه و در مقابله با گسترش فهرست تحریمی آمریکا علیه مسکو، 12 تبعه این کشور را ممنوع الورود کرد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، ˈآلکساندر لوکاشویچˈ افزود: پس از انتشار فهرست کذایی ماگنیتسکی از سوی آمریکایی ها، ما نیز فهرست گوانتانامو متشکل از مقامات سابق و فعلی ناقض حقوق بشر، پیگرد و آزار هموطنان روس و نیز خشونت علیه کودکانی که توسط روسیه به فرزند خواندگی گرفته شده اند را تدوین کردیم.

وی افزود: فهرست ممنوع الورود های ما همچون فهرست آمریکایی ها بسته نشده است و پرونده در این خصوص همچنان باز است. سال گذشته فهرست گونتانامو متشکل از 18 نفر منتشر شد که برابر تعداد اتباع روسیه در فهرست ماگنیتسکی است. این بار ما بطور متناسب و متقارن 12 آمریکایی را ممنوع الورود کردیم.

کسانی که به عقیده مسکو در ˈقانونی کردن شکنجه در زندان ویژه گوانتاناموˈ دست داشته اند، ممنوع الورود به روسیه شده اند.

همچنین اسامی نظامیان آمریکایی که بازداشتی ها را در زندان ویژه ابوغریب در عراق مورد تحقیر و آزار قرار داده یا در برابر جنایات اغماض نشان داده اند، در این فهرست گنجانده شده است.

ریانووستی در ادامه این گزارش نوشت: گوانتانامو نام پایگاه آمریکا در کوبا است که آمریکایی اشخاص مظنون در تروریسم را بدون محاکمه در آنجا نگهداری کرده اند.

ˈسرگی ماگنیتسکیˈ، مشاور صندوق سرمایه گذاری که متهم به امتناع از پرداخت مالیات بود، 16 نوامبر 2009 در بازداشتگاه موقت ˈبوتیرکاˈ مسکو درگذشت و مرگ وی دارای بازتاب وسیع اجتماعی بود. دادستانی کل روسیه دلیل مرگ وی را نارسایی قلبی عنوان کرد اما مدافعان حقوق بشر مساله نرساندن کمک پزشکی به موقع به وی را مطرح کرده اند.

بنابر این گزارش، آمریکا علیه افراد مقصر در مرگ ماگنیتسکی تحریم هایی را برقرار کرده و در این رابطه به اصطلاح ˈلیست ماگنیتسکیˈ علیه ناقضان حقوق بشر را در روسیه تهیه کرده است.

رسانام**1502** 1597
کد N402275

وبگردی