آفتاب

یو.اس.ای تودی: آمریکا نباید فرصت طلایی توافق با ایران را از دست بدهد

یو.اس.ای تودی: آمریکا نباید فرصت طلایی توافق با ایران را از دست بدهد

یک خبرگزاری آمریکایی نوشت: آمریکا نباید فرصت طلایی به دست آمده برای توافق با ایران که باعث بهبود روابط دو کشور پس از 35 سال خواهد شد را از دست بدهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری یو.اس.ای تودی در گزارشی پیرامون برنامه‌ی هسته‌ای ایران نوشت: رسیدن به یک توافق جامع با ایران بر سر برنامه‌ی هسته‌ای این کشور که تا چند ماه قبل دور از انتظار به نظر می‌رسید؛ هم اکنون برای انجام مذاکرات بیش‌تر با ایران برای رفع این مشکل از طریق دیپلماسی تا چهار ماه دیگر (24 نوامبر) تمدید شد.

با رسیدن ضرب‌الاجل تعیین شده توسط دو طرف مذاکره و باقی ماندن برخی اختلافات بر سر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌ای ایران،‌ دو طرف مذاکره با تمدید مذاکرات تا چهار ماه دیگر توافق کردند.

در طول این مدت، ایران در پاسخ به برداشته شدن بخش جزیی از تحریم‌های غرب با بازرسان آژانس در زمینه‌ی بازرسی از تأسیسات هسته‌ای این کشور همکاری خواهد کرد.

به نوشته یو.اس. ای تودی، موافقت ایران بر سر بعضی از مسائل مهم با غرب مانند کاهش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در این کشور باعث ساکت ماندن مخالفان توافق با ایران در کنگره‌ی آمریکا شده است؛ مخالفان توافق با ایران معتقدند تنها راه صلح‌آمیز ماندن برنامه‌ی هسته‌ای ایران صدور تحریم علیه این کشور است.

لازم به ذکر است توافق دو طرف بر سر مسائل کلیدی همانند نحوه‌ی طراحی راکتورهای اراک و کاهش ظرفیت غنی‌سازی این کشور در راستای اطمینان دادن به غرب برای صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌ای ایران، هیچ کدام دلیل حتمی بودن رسیدن به توافق نخواهد بود.

به نظر می‌رسد اصولگرایان ایران و هم‌چنین اسراییل و کنگره‌ی آمریکا خواهان رسیدن دو طرف مذاکره به یک توافق جامع نیستند.

کنگره‌ی آمریکا بارها ادعا کرده است که تنها راه برداشتن تحریم‌ها علیه ایران آن است که ایران برنامه‌های موشکی خود را رها کرده و از تروریسم در خاورمیانه حمایت نکند.

در مقطع کنونی که هر گونه اقدامی ناهنجاری از دو طرف آینده‌ی مذاکرات را به خطر خواهد انداخت، برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا با انتقاد از تمدید مذاکرات خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند.

به نوشته این سایت خبری؛ هم اکنون با انتخاب شدن حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور و عزم او در راستای حل دیپلماتیک مساله‌ی هسته‌ای کشورش، آمریکا نباید فرصت طلایی به دست آمده برای توافق با ایران که باعث بهبود روابط دو کشور پس از 35 سال خواهد شد را از دست بدهد.

نباید این نکته را فراموش کرد که در صورت از دست رفتن فرصت مذاکره با ایران برای حل مساله‌ی هسته‌ای این کشور و هم‌چنین در صورت بروز هرگونه حمله آمریکا به تأسیسات هسته‌ای این کشور با پاسخ نظامی ایران روبه‌رو خواهد شد و منجر به جنگی تمام عیار در خاورمیانه خواهد شد.

انتهای پیام

کد N402032

وبگردی