آفتاب

شروط مقاومت برای آتش‌بس در نوار غزه چیست؟

شروط مقاومت برای آتش‌بس در نوار غزه چیست؟

فارس نوشت:

مقاومت باری دیگر برای برقراری آتش‌بس بر احقاق حقوق اساسی و مشروع ملت فلسطین تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فلسطین «سما»، پس از تلاشهای چند روزه برخی کشورها برای برقراری هر چه زودتر آتش‌بس در نوار غزه ، درخواستهای مقاومت فلسطین برای برقراری آتش‌بس پیشنهادی با نظارت مصر و قطر به شرح زیر است:

1- آتش‌بس فوری و و همه‌جانبه از هر دو طرف

2- توقف حمله به اهداف نظامی و امنیتی در هر شکلی از آن

3- «اسرائیل» باید هرگونه محاصره دریایی و زمینی در نوار غزه را بردارد و تمام بندرها و گذرگاهها را باز کند به نحوی که کالاها، سوخت، برق، وسایل ساختمانی و تمام احتیاجات فلسطینیها به راحتی رد و بدل شود و همچنین باید دریانوردی و ماهیگیری تا فاصله 12 مایلی باید آزاد باشد و رفت و آمد در مرزهای نوار غزه باید بدون هیچ مانعی صورت بگیرد.

4- اسرائیل باید توافقنامه بسته شده خود با حماس در قاهره و در تاریخ 11/10/2011 را کاملا اجرائی کند و اسرایی که بر اساس آن توافقنامه آزاد شدند اما دوباره بازداشت شده‌اند را آزاد کند همچنین باید تمام تدابیر و تحریمها در مورد فلسطینیان در کرانه باختری که بعد از تاریخ 12/06/2014 اعمال شده را بردارد و تمامی بازداشت‌شدگان در این منطقه به ویژه رئیس و اعضای شورای قانونگذاری فلسطین را آزاد کند، املاک مصادره شده را بازگرداند، سازمانهای تعطیل شده را باز کند، از بازداشتهای موقت دست بردارد و کلیه تحریمهای اسرای فلسطینی را لغو کند.

اما برای اجرایی شدن این بندها، شرطهای زیر گذاشته شده است:

1- مشخص کردن ساعت صفر برای شروع آتش‌بس

2- تضمین این آتش‌بس و محدوده زمانی آن توسط آمریکا به نحوی که در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا ملاحظاتی به این کشور مراجعه و حل و فصل شود

3- دو طرف فلسطینی و اسرائیلی تعهد دهند در عرض 6 ساعت آتش‌بس برقرار شود.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها اعلام کردند که آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاشند تا طرح آتش بس جدیدی را بجای طرح آتش بس پیشنهادی مصر به نیروهای مقاومت ارائه دهند. بنابراین گزارش، واشنگتن و تل‌آویو قصد دارند میانجی جدیدی را برای این طرح آتش بس بجای مصر معرفی کنند.

پایگاه خبری عربی 21 در لندن هم در گزارشی در این باره خبر داد که واشنگتن رایزنی‌های فشرده ای را با طرف‌های منطقه‌ای برای ارائه طرح آتش بسی که مورد قبول همه طرفین باشد، آغاز کرده است.

حملات به غزه 13 روز است که ادامه دارد و تا کنون بیش از 258 نفر جان خود را از دست داده‌اند و بیش از 2700 نفر مجروح شده‌اند.

49261

کد N401886

وبگردی