آفتاب

بارزانی: اگر غرب با افراط‌گرایان از مبدا مقابله نکند در مرزهای خود با آنها روبرو می‌شود

بارزانی: اگر غرب با افراط‌گرایان از مبدا مقابله نکند در مرزهای خود با آنها روبرو می‌شود

مسعود بارزانی تاکید کرد: کشورهای غربی تا زمانی که برای مبارزه با تهدید افراطگرایان از سرچشمه آن اقدام نکنند در نهایت با این شبه‌نظامیان در پشت مرزهای خود مقابله خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مسعود بارزانی، رئیس شورای امنیت ملی منطقه کردستان عراق به این خبرگزاری گفت که تردید دارد ارتش عراق بتواند بدون کمک‌های خارجی فتوحات شبه‌نظامیان در این کشور را باز پس بگیرد اما با این وجود جهان نسبت به مقابله با تهدید شبه‌نظامیان در عراق جدی نشان نداده است.

بارزانی خاطرنشان ساخت: منطقه کردستان که تاکنون توانسته از خود در مقابل خشونت‌ها در دیگر نقاط عراق و همچنین کشور سوریه محافظت کند خط مقدم مبارزه با تروریسم در خاورمیانه است و انفعال کشورهای غربی برای آن‌ها خطرآفرین است.

بارزانی به رویترز گفت: کشورهای غربی باید انتخاب کنند آن‌ها می‌توانند به اینجا آمده و با آن‌ها روبرو شوند و یا می‌توانند صبر کنند تا آن‌ها به کشورهایشان بازگشته و با تروریسم در خاک خود روبرو شوند.

این در حالی است که نیروهای نظامی کرد در عراق موسوم به پیشمرگ به جنگ شبه‌نظامیان در عراق که تجهیزات نظامی گسترده‌ای را از ارتش عراق تصرف کرده‌اند رفته‌اند.

بارزانی خاطرنشان ساخت: گروه داعش اکنون تجهیزات نظامی مدرن زیادی را در اختیار گرفته است و از نظر من نیروهای پیشمرگ برای مبارزه با آن‌ها باید بسیار مجهزتر از چیزی که الان هستند باشند.

وی افزود: بدین منظور آمریکا و جامعه بین‌المللی باید احساس مسئولیت کنند.

بارزانی گفت: ما با آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی مذاکراتی را داشتیم اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای کمک رسانی به دولت خودمختار کردستان عراق به ویژه در جبهه نظامی انجام نشده است.

بارزانی همچنین تعداد شبه‌نظامیان داعش که در تاریخ 10 ژوئن شهر موصل عراق را تصرف کردند کمتر از 200 عدد دانست اما گفت که جذب نیروهای جدید و همچنین شبه‌نظامیان مستقر در سوریه و تسلیم دیگر گروه‌های مسلح تعداد شبه‌نظامیان این گروه را به 12 هزار تن عدد رسانده است.

این در حالی است که یک مقام امنیتی بغداد تعداد شبه‌نظامیان داعش را پس از سقوط موصل بیش از 20 هزار تن برآورد کرد اما راهی برای آنکه این آمار را به طور مستقل بررسی کرد در دسترس نیست.

مسعود بارزانی در ارزیابی قدرت دیگر گروه‌های شبه‌نظامی و قبیله‌ای مرتبط با داعش گفت که این گروه‌ها خیلی ضعیف تر از داعش هستند.

وی گفت که دولت کردستان عراق آماده است تا با قبایل و نیروهای میانه رو همکاری کرده و از مناطق آن‌ها در مقابل داعش محافظت کند.

وی افزود: نیروهای امنیتی کرد توانسته‌اند از زمان وقوع یک بمب‌گذاری در شهر اربیل عراق در سپتامبر گذشته چند حمله تروریستی را در این منطقه دفع کنند و در عین حال موج آوارگان عراقی که بالغ بر صدها هزار تن بوده و از دیگر نقاط کشور به کردستان می‌آیند یک چالش دیگر ما است.

بارزانی عنوان کرد: این چالش کار نیروهای امنیتی ما را برای نظارت بر وضعیت و کنترل آن بسیار دشوارتر می‌سازد. ما در تلاش هستیم تا تضمین کنیم هیچ شبه‌نظامی پنهان شده‌ای فعالیت نداشته باشد.

انتهای پیام

کد N401858

وبگردی