آفتاب

خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌های آب عشایر استان سمنان

خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌های آب عشایر استان سمنان

مدیر امور عشایری استان سمنان از تأمین 3800 تن جو برای عشایر استان خبر داد و گفت: این مهم از طریق منابع بانکی از سوی بانک‌ها انجام و علاوه‌بر 2800 تن حواله‌ی جو که پیشتر در اختیار عشایر استان قرار گرفته هم‌اکنون نیز یک سهمیه‌ی 1000تنی دیگر نیز برای کمک به عشایر استان فراهم شده است.

«حشمت‌الله جدیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، با بیان اینکه اعطای وام و حواله‌ی جو به عشایر منوط به عدم بدهی بانکی عشایر شده است، افزود: متأسفانه با وجود اهمیت این کمک‌ها، خسارت‌های وارده به عشایر استان آنقدر زیاد بوده که این کمک‌ها نیز کفاف مشکلات آنها را نمی‌دهد و به کمک از سوی مسئولان کشوری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه همه‌ی مسئولان استانی از استاندار گرفته تا جهاد کشاورزی استان در این بحران به یاری عشایر استان آمدند، اظهار کرد: برطرف کردن مشکلات عشایر استان منوط به ورود مسئولان کشوری و تأمین خسارت‌ها از منابع ملی است.

مدیر امور عشایری استان سمنان با بیان اینکه عشایر استان هم‌چنان در بحران به سر می‌برند، تصریح کرد: هم‌اکنون عشایر استان در مناطقی نظیر رضاآباد، طرود، خارتوران و بیارجمند با بیشترین مشکل مواجه هستند.

جدیدی با اشاره به بارندگی‌ها در اوایل سال، افزود: خوشبختانه افزایش بارندگی‌ها در اوایل سال تا حدودی به عشایر استان کمک کرد اگر چه وقوع چندین سیل نیز باعث خساراتی به عشایر ییلاق‌نشین شد.

وی ادامه داد: وقوع سیل در شهرستان‌هایی نظیر مهدیشهر، شاهرود، دامغان و میامی باعث شد که راه‌های ایل‌رو که مرمت شده بودند دوباره به فاصله‌ی چند روز نیازمند مرمت مجدد شوند و همین‌ها هزینه‌های زیادی به ما تحمیل کرد بطوری‌که 300 کیلومتر راه ایل‌رو در شهرستان مهدیشهر در فاصله‌ی سه روز دو بار مرمت شد.

مدیر امور عشایری استان سمنان با بیان اینکه این بارندگی‌ها مشکل علوفه را تا حدودی برطرف کرد، اظهار کرد: مشکل جدی عشایر هم‌اکنون به زمان برگشت موکول شده و از این‌رو باید از همین امروز برای برطرف کردن آن برنامه‌ریزی کرد البته برای برطرف کردن این مشکلات نیازمند کمک از منابع ملی هستیم.

خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌ها و آبرسانی با تانکر به عشایر استان سمنان

جدیدی با اشاره به مشکل کم‌آبی در استان گفت: هم‌اکنون بسیاری از چشمه‌ها و چاه‌های عشایر خشک شده و از این‌رو از طریق آبرسانی با تانکر به یاری عشایر استان شتافته‌ایم.

مسئولان کشوری مشکلات عشایر جنوب استان را از نزدیک ببیند

وی از توزیع شماری تانکر آب در میان عشایر طرود و بیارجمند خبر داد و گفت: برطرف کردن مشکل همه‌ی عشایر در این بخش نیز نیازمند حمایت مسئولان کشوری است و با توجه به خسارت‌های وارده به عشایر استان در سال جاری انتظار می‌رود مسئولان کشوری نگاهی ویژه به عشایر این استان داشته باشند.

مدیر امور عشایری استان سمنان بازدید مسئولان کشوری از عشایر جنوب این استان را خواستار شد و تصریح کرد: بازدید مسئولان از مناطق عشایری استان خصوصاً عشایر مستقر در بیارجمند، خارتوران، رشم، دامغان جنوب سمنان و گرمسار می‌تواند عمق مشکلات این عشایر و شرایط سخت و بحرانی آنها را بیش از پیش نمایان کند.

انتهای پیام

کد N401851

وبگردی