آفتاب
اجرای گام اول توافق ژنو امروز به پایان رسید 

نجفی:گزارش آژانس برای تأیید اجرای کامل برنامه اقدام مشترک امروز منتشر می شود/ آخرین قسط اموال بلوکه ایران واریز می شود

نجفی:گزارش آژانس برای تأیید اجرای کامل برنامه اقدام مشترک امروز منتشر می شود/ آخرین قسط اموال بلوکه ایران واریز می شود

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تأیید اقدامات ایران در اجرای برنامه اقدام مشترک توافق ژنو ساعت 4 امروز به وقت وین منتشر می شود.


رضا نجفی ، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد : گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تأیید اقدامات ایران در اجرای برنامه اقدام مشترک توافق ژنو ساعت 4 امروز به وقت وین منتشر می شود. 







وی افزود: در پی تأیید آژانس، آخرین قسط ار اموال بلوکه شده ایران بر اساس توافق برنامه اقدام مشترک نیز به حساب ایران خواهد شد.







بر اساس این امروز 20 چولای آخرین روز از اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک توافق ژنو است . 







ششمین دور از مذاکرات هسته ای در روزهای پایانی اجرای این گام از توافق حدود 20 روز به طول انجامید اما به دلیل عدم تفاهم طرفین توافق ژنو در گام دوم مورد توافق قرار گرفت و به مدت 4 ماه تمدید شد .







سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در پایان این مذاکرات در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر در وین گفت : از آنجا که نتوانستیم در مذاكرات  اختلافات را حل کنیم و مواضع ما با مواضع آنها هنوز فاصله زيادي دارد، راه حل ها مشکلات را حل نکرد ، با توجه به اینکه  فضاي مذاكرات سازنده است و همه طرف ها اراده برای رسیدن به راه حل اراده جدي دارند توافق شد که باید مذاکرات در شرایط فعلی ادامه یابد.







این عضو تیم مذاکره کننده ادامه داد: برای ادامه مذاکره منعی نداشتیم و 29 تیر پایان مهلت مذاکراتی نبوده است، بر اساس توافق ژنو یک سال از 24 نوامبر 2013 تا 24 نوامبر 2014 فرصت مذاكره داریم.







وی توضیح داد: گام اول توافق ژنو  6 ماهه بود و اين گام ٢٩ تير تمام مي شد و اگر تمدید نمی شد تحریم ها به جای خود باز می گشت و ایران هم می توانست به اقدامات خود باز گردد. در سه روز آخر وقتی به این نتیجه رسیدیم که امکان توافق تا تاريخ ٢٠ جولاي نیست بحث ها را به سمت تمديد گام اول بردیم
تمدید گام اول تصمیم گرفته شد که 4 ماه تا 24 نوامبر باشد.







وی افزود : معنی و مفهوم این است که همه تعهدات طرفین در توافق ژنو به مدت 4 ماه ديگر ادامه دارد و تحریم ها به مدت 4 ماه دیگر تعلیق است وتعهدات ایران هم همین طور اما بعضی از تعهدات طرفین در طول 6 ماه گذشته تغییر ماهیت داده بود و باید مذاکره می شد در این باره که گام اول در چه شرايط و با چه وضعيتي ادامه یابد.







عراقچی گفت: یکی از مباحث مبلغ 4.2 میلیارد دلار در مقابل تبدیل مواد20 درصد ایران بود كه در طول ٦ ماه به ما پرداخت شد . در این خصوص بايد  تصمیم مي گرفتیم . ما معتقد بودیم در 4 ماه آینده هم باید به همان میزان از منابع  مالی ایرا بايد ن آزاد شود و چون برای 6 ماه 4.2 میلیارد دلار بود برای  هر ماه ٧٠٠ ميليون دلار حساب كنيم طبعا بايد در 4 ماه آینده 2 میلیارد و 800 میلیون دلار پول ايران آزاد شود،.







وی افزود: در مورد نحوه آزاد شدن با توجه به اينكه بعضي اعتقاد داشتند كه با توجه به اينكه اقدام ايدان براي تبديل ٢٠ درصد تمام شده در اين باره هم نبايد اقدام جديدي صورت گيرد،مذاكرات سختي صورت گرفت و  مقرر شد در نهایت که این مبلغ دریافت شود و 2 میلیارد و 800 دلار ديگر  در 4 ماه آینده در 4 قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری و کلا در 6 قسط پرداخت می شود. از اول ماه اوت هر 20 روز یا سه هفته این مبلغ به حساب بانک مرکزی واریز می شود.







معاون وزیر خارجه گفت : مشابه توافق ژنو که یک نان پیپر برای اجرای عملیاتی توافق داشت برای تمدید هم یک نان پیپر داریم و بعضی از نقاط ابهام در توافق ژنو را سعی کردیم برطرف کنیم. از جمله در مورد نحوه پرداخت ها مشکلاتی وجود داشت که سعی کردیم حل شود، همچنین در خصوص بیمه ابهاماتی وجود داشت که در برنامه عملیاتی جدید سعی کردیم برطرف کنیم.







وی با بیان اینکه بعضی از اقدامات ایران كه طبق زمان بندي قصد اجراي آن را داشتيم روشن تر مطرح شده است گفت : تولید سوخت رآکتور تحقیقاتي تهران طبق جدول زمان بندی خود ما ادامه می یابد و تبدیل پسماندهای مواد غنی شده به اورانیوم طبیعی که آماده غنی سازی مجدد شود طبق برنامه خودمان انجام خواهد شد.







وی گفت : اینها اقداماتی است که در نان پیپر ذکر شده و هدف این است که فضای مساعد  مذاکراتی حفظ شود، مذاکرات جدی در سه روز گذشته داشتیم تا ابهامات گذشته رفع شود واقدامات طرفين براي ٤ ماه آينده مشخص شود و فضای مناسب خفظ شود تا مذاکرات را ادامه دهیم.







عراقچی با بیان اینکه مذاکرات ساعت 12:30 شب ( به وقت وین ) تمام شد، افزود: گام اول توافق ژنو را به مدت ٤ ماه تمدید کردیم و نحوه تمديد و شرایط آن تعیین شده و در 4 ماه آینده فضای مناسبی داریم که مذاکرات ادامه یابد.







وی گفت : پیش از ادامه مذاکرات دو سه هفته تنفس دادیم بعد مذاکرات در سطوح مختلف خواهد بود ، نیاز به مذاکرات کارشناسی خواهیم داشت و معاونان و مذاکرات در سطح آقای ظریف و خانم اشتون احتمالا براي اواخر آگوست و يا اوايل سپتامبر تنظيم خواهدشد.







 



کد N401580

وبگردی