• ۸بازدید

چه مواردی برکت را از زندگی انسان می‌برد؟

رمضان,شبهاي احيا,ماه رمضان,شبهاي قدر

یک استاد حوزه علمیه گفت: چند چیز هست که با آمدن آنها به خانه برکت از زندگی می‌رود.

یک استاد حوزه علمیه گفت: چند چیز هست که با آمدن آنها به خانه برکت از زندگی می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی در تشریح دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان افزود: در این روز می‎خوانیم که "اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ فَضْلِکَ وَ أَنْزِلْ عَلَیَّ فِیهِ بَرَکَاتِکَ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِکَ وَ أَسْکِنِّی فِیهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِکَ یَا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّینَ" یعنی خدایا در این ماه درهای فضلت را به روی من بگشا و برکاتت را بر من نازل فرما و به موجبات‏ خشنودیت موفقم بدار و در میان بهشتهایت جایم ده، ای برآورنده خواهش درماندگان.‏

وی افزود: اولین خواسته ما در روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان "اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ فَضْلِکَ" این است که خداوند درهای فضلش را به روی ما بگشاید.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: فضل در لغت به معنای افزونی و زیادت در چیزی است و به هر عطیه‌ای که دادن آن واجب نیست گویند و افضل هم به معنای احسان می‌باشد.

وی افزود: فضل به معنی برتری و مقدار زائد بر حد وسط است و به طور کلی به تمام مواهبی که خدا بر دیگران ارزانی داشته و بیش از استحقاق است، اطلاق می‌شود.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: چیزهایی که سبب می‌شود انسان مشمول فضل و رحمت الهی شود، بندگی خالصانه، اطاعت از دستورات خداوند، دعا و اظهار خضوع در پیشگاه باری‌تعالی است و هرچه این اعمال خالص‌تر باشد، قابلیت آدمی برای دریافت فضل خداوند بیش‌تر می‌شود.

عباسی خراسانی گفت: در فراز "وَ أَنْزِلْ عَلَیَّ فِیهِ بَرَکَاتِکَ" از خداوند می‌خواهیم، برکات خویش را به سوی ما نازل کند؛ برکت در لغت به معنای استقرار یا افزایش و رشد نمودن یا نیکبختی است.

وی افزود: برخی امور سبب می‌شود برکت از زندگی انسان سلب شود، پیامبر (ص) می‌فرمایند: اگر چند چیز در هر خانه‌ای بیاید خدا برکت را از آن خانه برمی‌دارد؛ 1- خیانت 2- سرقت 3- شرب خمر 4- زنا 5- قسم 6- کلک 7- گناه و دوری از عالم ربانی؛ در این روز از خداوند می‌خواهیم برکات را به زندگی ما نازل کند و ما را از آن‌چه که موجب سلب برکت مادی و معنوی می‌گردد، باز دارد.

این کارشناس حوزوی گفت: در فراز "وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِکَ" توفیق رضایت و مرضات باری تعالی را خواستاریم؛ رضایت و خشنودی خداوند، غایت و هدف انسان‌های مؤمن است؛ رضایت الهی تنها از راه بندگی او کسب می‌شود.

وی گفت: در فراز سوم "وَ أَسْکِنِّی فِیهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِکَ" از خداوند می‌خواهیم ما را در میان باغ‌های بهشت جای دهد؛ در واقع از خداوند مسکن بهشتی می‌طلبیم، آن هم نه در هرجایی از بهشت، بلکه در وسط جنات و بهترین مکان و درجه بهشت؛ اکنون که از خدا خواستیم درهای فضل و رحمتش را به سوی ما باز کند و برکات خویش را بر ما نازل کند، تا به رضوان و خشنودی او دست یابیم، از او بهترین و با ارزش‌ترین چیزها را می‌طلبیم که برترین جایگاه در بهشت است.

عباسی خراسانی گفت: "یَا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّینَ" یکی از رموز استجابت دعا، اضطرار است، به همین دلیل در این روز از ماه مبارک رمضان خدا را با این نام صدا می‌زنیم و از او می‌خواهیم حاجات و خواسته‌های ما را برآورده سازد که در رأس آن‌ها ظهور حضرت ولی عصر(عج) است.

انتهای پیام

وبگردی