آفتاب
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلاکی کار یزد:

کسر حق بیمه از بن کارگری توجه به خواسته صنفی کارگران است

کسر حق بیمه از بن کارگری توجه به خواسته صنفی کارگران است

چون افزایش حقوق ۱۰درصد کمتر از تورم بوده است، باید از بن کارگری حق بیمه محاسبه و کسر شود/ دولت با این کار به مطالبات جامعه کارگری بها داده است.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان یزد در نامه‌ای از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خواست تا درجهت قرار دادن بن کارگری در لیست حق بیمه اقدام کند.

به گزارش ایلنا «محمدحسین خلیلی» در این نامه گفته است: طبق مصوبه شورای عالی کار در اسفند سال ۹۲ با توجه به تورم ۳۵درصدی و افزایش حقوقی ۲۵ درصدی، قرار گرفتن بن کارگری در لیست بیمه مورد تایید قرار گرفت. اخیرا با پیشنهاد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کسر حق بیمه از بن کارگری حذف شده است. چون افزایش حقوق ۱۰درصد کمتر از تورم بوده است، باید از بن کارگری حق بیمه محاسبه و کسر شود.

وی در ادامه می‌نویسد: لازم است بن کارگری در لیست حق بیمه قرار گیرد تا همانگونه که به مطالبات جامعه کارفرمایی بها داده می‌شود به خواسته‌های جامعه کارگری هم بها داده شود.

خلیلی همچنین در نامه دیگری از وزیر کار خواست تا برای تمدید تبصره ۴ ماده ۸ قانون رفع موانع تولید و سرمایه گذاری صنعتی اقدام کند.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان یزد در دنباله این نامه گفت: با توجه به اتمام قانون رفع موانع تولید و سرمایه گذاری صنعتی در بهمن سال ۹۲ خواهشمند است برای تمدید تبصره ۴ ماده ۸ این قانون اقدام کنید. چرا که بخش اعظم جامعه کارگری دارای قرارداد موقت بوده و حق هیچگونه اعتراض به حق و حقوق خود را ندارند و کارفرمایان از تمدید قرارداد کار با کارگر موقت خودداری می‌کنند.

لازم به یادآوری است که قانون رفع موانع  تولید و سرمایه گذاری صنعتی در سال ۸۶ کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم به تصویب رسید و اجرای آزمایشی آن به مدت ۵ سال به تصویب نهایی رسید و به ریاست جمهوری ابلاغ شد. در بهمن سال ۹۲ مدت اجرای آزمایشی این قانون به اتمام رسید.

به موجب تبصره ۴ ماده ۸ این قانون «کارفرمایان موظفند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد مزایای قانونی پایان کار به مأخذ هرسال یک ماه آخرین مزد پرداخت نمایند.»

کد N400919

وبگردی