آفتاب

فومنی: طرح نحوه فعالیت احزاب در مجلس، با روح دموکراسی فاصله دارد

فومنی: طرح نحوه فعالیت احزاب در مجلس، با روح دموکراسی فاصله دارد

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات ایران زمین با تأکید بر لزوم دخالت سریع دولت در روند رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی که در حال بررسی در مجلس است، اظهار کرد: دولت باید هرچه سریعتر در این زمینه دخالت و نظر خود را اعلام کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فومنی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه در طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در مجلس هیچ‌گونه مشورتی از سوی نمایندگان با وی انجام نگرفته است، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس از هیچ‌کدام از فعالان حزبی و دبیران کل احزاب در مورد طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه "متأسفانه این قانون همچون قانون جلوگیری از آزادی بیان، دست‌اندازی به احزاب است"، اظهار کرد: این طرح، قانونی صحیح برای احزاب نیست چراکه در کشورهای مختلف احزاب جایگاهی مستقل دارند و هیچ‌کدام از ارکان حکومتی از جمله دولت‌ها یا مجلس‌ها به جز اقداماتی که موجب به خطر افتادن منافع ملی می‌شود، حق دخالت در امور احزاب را ندارند.

این فعال سیاسی افزود: در کل قانونی که در حال تصویب در مجلس است قانونی نیست که بتوان از طریق آن احزاب را کنترل کرد. با این قانون تنها می‌توان جلوی آزادی احزاب و افراد را گرفت.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با اشاره به اینکه "در بخشی‌هایی از این قانون نگاه‌های امنیتی به احزاب شده است"، گفت: دید برخی از طراحان این قانون دیدی امنیتی با هدف محدود و محو کردن احزاب بوده است.

فومنی ادامه داد: برخی می‌خواهند احزاب را از میان بردارند و به نظر من بهتر است که اینها بگویند اصلاً نمی‌خواهیم حزبی در کشور فعالیت داشته باشد؛ چراکه آنقدر احزاب را محدود می‌کنند که احزاب دیگر نیمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با تأکید بر اینکه "دولت باید به سرعت در این موضوع دخالت کرده و نظر خود را اعلام کند"، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نمایندگان معترض و همچنین نمایندگان موافق باید اندکی صبر داشته باشند تا در طول روند رسیدگی به این طرح نظر همه احزاب و گروه‌های سیاسی جلب شود.

این فعال سیاسی در پایان با بیان اینکه "چنانچه به قانون قبلی احزاب توجه بیشتری شود وضعیت از آنچه که امروز است بهتر می‌شود"، تصریح کرد: قانونی که امروز در حال تصویب است با روح دموکراسی و آزادی فاصله دارد و این امر به معنای محدود کردن احزاب و افراد در جامعه تعبیر می‌شود.

انتهای پیام

کد N400356

وبگردی