آفتاب

فابیوس: امیدواریم تمدید دوره شش ماهه منجربه اتخاذ تصمیمات ضروری از سوی ایران شود 

فابیوس: امیدواریم تمدید دوره شش ماهه منجربه اتخاذ تصمیمات ضروری از سوی ایران شود 

وزیر امور خارجه فرانسه بعدازظهر امروز با صدور بیانیه ای ابراز خوشبینی کرد که تمدید دوره شش ماهه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 منجر به اتخاذ تصمیمات حیاتی از سوی تهران برای رسیدن به توافق جامع هسته ای شود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "لوران فابیوس" که به مصر سفر کرده در بیانیه خود آورده است: اختلافات اساسی هنوز وجود دارند اما امیدواریم که تمدید دوره شش ماهه ایران را متقاعد به اتخاذ تصمیمات ضروری برای رسیدن به توافق جامع هسته ای کند. 

ایران و کشورهای 1+5 پس از سه هفته گفتگود در وین با تمدید دوره شش ماهه برنامه اقدام مشترک موافقت کردند. به موجب این توافق تهران به تعهدات خود در چارچوب توافق نامه ژنو ادامه داده و در عوض بخش دیگری از دارایی های بلوکه شده جمهوری اسلامی در کشورهار غربی آزاد می شود. 

در بخش دیگری از بیانیه فابیوس آمده است : فرانسه امیدوار است که این مهلت جدید به ایران اجازه بدهد تا تصمیماتی را که ما انتظار داریم برای رسیدن به توافقی پایدار، قابل اطمینان و بلند مدت انجام شود، اتخاذ کند. 

به نوشته رویترز، فرانسه خواهان کاهش تعداد سانتریفیوژهای موجود در داخل ایران است. فابیوس در پاسخ به این که آیا در پایان این دور جدید رسیدن به توافق جامع امکان پذیر خواهد بود یا خیر گفت : موانع جدی هنوز وجود دارند. آنچه می توانم بگویم این است که ما خواهان توافق هستیم. و در مذاکرات انجام شده در وین ما شاهد پیشرفت هایی بویژه در مورد راکتور اراک بودیم. اما با این وجود هنوز برخی موراد از جمله غنی سازی و نظارت کامل بر تمامی فعالیت هسته ای ایران وجود دارند که هنوز توافقی در مورد آنها انجام نشده است. 

کد N399953

وبگردی