آفتاب

خبرگزاری فرانسه: تمدید مذاکرات امیدها را برای دستیابی به توافق جامع نگه داشت

خبرگزاری فرانسه: تمدید مذاکرات امیدها را برای دستیابی به توافق جامع نگه داشت

خبرگزاری فرانسه در تحلیلی با اشاره به تمدید مذاکرات ایران و 1+5، نوشت: پس از تمدید زمان مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق جامع، امیدها برای سرنوشت این مذاکرات باقی ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ریچارد دالتون - سفیر پیشین انگلیس در تهران - که اکنون در اندیشکده «چتام هائوس» فعالیت می‌کند، گفت: فرصت خوبی برای دستیابی به توافق نهایی ایجاد شده است. اکنون در حوزه سیاست کارهای بسیار دشواری باید هم در واشنگتن و هم در تهران انجام شود.

به نوشته این خبرگزاری، روز جمعه طرف‌های مذاکره‌کننده در تمدید مذاکرات تا 24 نوامبر توافق کردند اما امیدها برای توافق از یک سو کاملاً بلندپروازانه و از سوی دیگر بسیار پیچیده است.

ایران در این مذاکرات درباره آینده رآکتور اراک و بازرسی‌های آژانس تصمیم خود را اعلام کرده است. بر همین اساس تهران تصمیم گرفته است که طراحی قلب رآکتور اراک را تغییر داده و میزان تولید پلوتونیوم را کاهش دهد.

در ادامه تحلیل خبرگزاری فرانسه آمده است: افزایش بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران موجب ایجاد این اطمینان در جهان می‌شود که ایران به طور محرمانه به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست اما دو مسأله مشکل‌ساز باقی می‌ماند؛ اول اینکه چگونه و از چه راهی تحریم‌ها لغو شود. برخی تحریم‌ها متعلق به شورای سازمان امنیت کشور و برخی دیگر متعلق به اتحادیه اروپا و آمریکاست اما مهمترین مسأله میزان غنی‌سازی اورانیوم است. این روند هم می‌تواند نشان دهد که برنامه هسته‌ای ایران برای اهداف صلح‌آمیز است یا اینکه برای ساخت سلاح هسته‌ای است.

مارک فیتپاتریک در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک می‌گوید: پیشنهادات ارائه شده کمتر از آن چیزی است که برای مذاکرات نیاز است اما این نکته مثبت و قابل توجه وجود دارد که ایران پیشنهادات و گزینه‌های متنوعی را ارائه می‌کند. در واقع این مسأله یکی از خطوط قرمز حال است و من نمی‌دانم که با توجه به این خطوط قرمز چگونه توافق نهایی امکان‌پذیر است.

انتهای پیام

کد N399888

وبگردی