آفتاب

چین نماینده‌ای ویژه در افغانستان منصوب کرد

چین نماینده‌ای ویژه در افغانستان منصوب کرد

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، نماینده ویژه‌ای را برای افغانستان منصوب کرده است؛ اقدامی که بر نگرانی‌های پکن نسبت به اینکه خروج نیروهای ناتو از کابل کانون فعالیت شبه‌نظامیان را در نزدیکی خاک کشورش به‌وجود آورد تأکید دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای گفت: "سن یوشی" سفیر سابق چین در افغانستان و هند به‌ عنوان نماینده ویژه این کشور در کابل منصوب شده و روابط نزدیکی با افغانستان و دیگر احزاب مرتبط خواهد داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: چین و افغانستان به‌طور سنتی همسایگان دوست هستند. چین توجهات ویژه‌ای به تحولات افغانستان دارد و متحد تعمیق همکاری‌های استراتژیک میان این دو کشور شده و تصمیم گرفته تا نماینده‌ی ویژه‌ای در کابل منصوب کند.

وزارت امور خارجه چین بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود: انتصاب این نماینده همچنین به تضمین صلح و ثبات پایدار و توسعه در افغانستان و منطقه کمک می‌کند.

چین و افغانستان از طریق رشته‌های کوه‌های باریکی به یکدیگر مرتبط هستند که این رشته‌ کوه‌ها اغلب غیر قابل عبور هستند و پکن سنتاً به معاهده‌های مربوط به مواد معدنی و معدن در افغانستان متمرکز است اما مقامات می‌گویند چین یکی از بازیگران استراتژیک کلیدی است.

نمایندگان ویژه چین در آفریقا و میانمار نقش‌های کلیدی در درگیری‌های منطقه‌ای ایفا کرده‌اند اما نمایندگان این کشور در خاورمیانه دستاوردهای بسیار کمی داشتند چرا که چین در خاورمیانه نفوذ اندکی دارد.

انتهای پیام

کد N399705

وبگردی