آفتاب

مالزیایی ها ˈباراک اوباماˈ را قابل اعتماد نمی دانند

مالزیایی ها ˈباراک اوباماˈ را قابل اعتماد نمی دانند

کوالالامپور- ایرنا - نتایج تازه ترین تحقیقات نشان می دهد مالزیایی ها ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا را کمتر قابل اعتماد می دانند و همچنان جهت گیری خاصی نسبت به آمریکا و چین که قصد دارند کنترل آسیا را در دست بگیرند نداشته، هر چند که شرایط چین نسبت به آمریکا بهتر است.

به گزارش ایرنا، تحقیقاتی که توسط مرکز تحقیق ˈپیوˈ انجام شده نشان می دهد در مقایسه با آمریکا، چین از وضعیت بهتری در بین مالزیایی ها برخوردار است.

پایگاه اطلاع رسانی ˈمالی میلˈ روز شنبه با استناد به این نظرسنجی نوشت که مالزیایی ها همچنان ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا را کمتر قابل اعتماد می دانند.

طبق تحقیقات انجام شده 74درصد از مردم مالزی، چین را مطلوب خود می دانند، هر چند که این رقم در مقایسه با سال گذشته هفت رتبه سقوط کرده است. با این وجود چین از بین 60 کشور پنجمین کشور مورد علاقه مردم مالزی است.

روابط دیپلماتیک چین و مالزی از اوایل سال جاری خورشیدی پس از ناپدیدشدن پرواز شماره ˈام.اچ 370ˈ خطوط هوایی مالزی در مسیر کوالالامپور به پکن دچار تنش شد.

پرواز ام.اچ 370 بامداد 17 اسفند سال گذشته با 239 سرنشین از جمله دو جوان ایرانی در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد و با گذشت بیش از چهار ماه از ناپدید شدن این هواپیما، تاکنون تیم جستجو موفق به یافتن آن نشده است .

از سوی دیگر، تنها 51 درصد از مردم مالزی حمایت خود را از آمریکا اعلام کرده اند و این رقم باعث شده آمریکا در جایگاه سیزدهم قرار گیرند.

در سال گذشته میلادی 54 درصد از مردم مالزی، آمریکا را مطلوب خود می دانستند.

موقعیت آمریکا در مالزی در حالی رو به تضعیف است که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان نخستین رییس جمهوری آمریکا پس از پنج دهه از این کشور دیدن کرد.

علاوه بر مالزی، پاکستان، تانزانیا و بنگلادش از جمله کشورهایی هستند که حامی چین محسوب می شوند و مصر و اردن از کشورهای ضد آمریکایی هستند.

در همین حال فیلیپین حمایت قاطع خود را از آمریکا اعلام می کند. آمریکا در سال های گذشته به بهانه چالش های دریای چین جنوبی توجه خاصی به فیلیپین داشت و با انعقاد توافقنامه نظامی وعده داده که همواره علیه چین در کنار آمریکا باقی می ماند.

فیلیپین از نظر تجهیزات نظامی نسبت به سایر کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا ضعیف تر است و همین امر زمینه سوء استفاده آمریکا را فراهم کرده است.

تحقیقات سال جاری نشان می دهد که فقط شش درصد از مردم مالزی معتقد به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین توسط آمریکا هستند که این رقم در مقایسه با سال گذشته سه درصد کاهش یافته است.

از نظر رشد اقتصادی نیز 69 درصد از مالزیایی ها، رشد اقتصادی چین را به نفع مالزی می دانند.

27 درصد از مالزیایی ها همچنین بر این باورند که چین می تواند از نظر اقتصادی بر آمریکا غلبه کند.

چین با حجم 14 درصدی تجارت با مالزی بزرگترین شریک تجاری مالزی محسوب می شود در حالی که آمریکا با رقم 7.9 درصد رتبه پنجمین شریک تجاری مالزی را به خود اختصاص داده است.

یافته های این تحقیق نتیجه مصاحبه با 330 هزار نفر در 60 کشور مختلف است که در یک بازه زمانی چهار ماهه انجام شده است.

آساق**د.م**1611
کد N399489

وبگردی