آفتاب

رایزنی اوباما با رهبران آلمان، انگلیس و استرالیا درباره هواپیمای سرنگون شده مالزی

رایزنی اوباما با رهبران آلمان، انگلیس و استرالیا درباره هواپیمای سرنگون شده مالزی

رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با رهبران آلمان، انگلیسی و استرالیا در خصوص هواپیمای سرنگون شده خطوط هوایی مالزی و پیامدهای این حادثه رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌و‌گوی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تأکید کردند که روسیه قطعاً در خصوص فعالیت‌های شورشیان حامی روسیه در مناطق شرقی اوکراین و اقدام آن‌ها برای سرنگون کردن هواپیمای مسافربری MH17 مالزی مسئولیت دارند و باید پاسخ‌گو باشند. این نشان می‌دهد که شورشیان جدایی‌طلب تسلیحات سنگین از داخل روسیه دریافت می‌کنند.

اوباما و مرکل تاکید کردند که باید ارتباط نزدیکی تا زمان روشن شدن موضوع داشته باشند. اوباما و دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز در پیام تلفنی مشابهی بر رسیدگی سریع این موضوع تاکید کردند.

اوباما روز گذشته در سخنرانی خود در کاخ سفید گفت: سرنگون کردن هواپیمای مسافربری مالزی زنگ هشداری برای اروپا و جهان است، چرا که این اقدام تبعاتی در پی دارد و موجب تشدید درگیری‌ها در مناطق شرقی می‌شود.

اوباما همچنین در تماس تلفنی با تونی ابوت نخست‌وزیر استرالیا تاکید کرد: تحقیقات بین‌المللی شفاف، کامل و جامعی باید در این خصوص انجام شود. هواپیما از داخل مناطق شورشیان هدف قرار گرفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا خاطر نشان کرد: براساس مدارک موجود، هواپیمای مالزیایی با یک موشک زمین به هوا که از داخل محدوده تحت کنترل جدایی‌طلبان اوکراین پرتاب شده هدف قرار گرفته است.

پرواز ام.اچ. ۱۷ خطوط هوایی مالزی روز پنجشنبه در حالی که با ۲۹۸ سرنشین از آمستردام هلند عازم کوآلالامپور مالزی بود در آسمان شرق اوکراین و حوالی مرز این کشور با روسیه سرنگون شد و تمامی مسافران و خدمه آن جان باختند.

آخرین اطلاعات منتشر شده در ارتباط با سرنشینان این پرواز نشان می‌دهد که ۱۸۹ شهروند هلند، ۴۴ مالزیایی (شامل ۱۵ نفر خدمه پرواز)، ۲۷ استرالیایی، ۱۲ اندونزیایی، ۱۰ بریتانیایی، ۴ آلمانی، ۴ بلژیکی، ۳ فلیپینی، یک آمریکایی، یک نیوزلندی و یک کانادایی در میان کشته شدگان بوده اند. هنوز ملیت دو مسافر دیگر شناسایی نشده است.

گزارشگران حاضر در محلی که لاشه هواپیما فرود آمده می‌گویند: گستردگی محوطه ای که بقایا در آن پراکنده شده عملیات تجسس را دشوار کرده است.

همزمان با آغاز عملیات تجسس و جمع آوری اجساد قربانیان، از شرق اوکراین خبر می‌رسد که جدایی‌طلبان هوادار روسیه به بازرسان بین‌المللی اجازه دسترسی کامل به منطقه سقوط لاشه و بقایای هواپیما را نداده‌اند.

توماس گرمینگر، سفیر سوییس در سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت، او و ۲۰ بازرس بین‌المللی که امروز وارد اوکراین شده‌اند نتوانسته‌اند تحقیقات مورد نظرشان را انجام دهند.

این در حالی است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست اضطراری خود خواهان انجام تحقیقات کامل، دقیق و مستقل بین‌المللی شدند و همزمان باراک اوباما از دو طرف درگیر در اوکراین خواست به منظور انجام عملیات تجسس و امداد فورا آتش‌بس کنند.

انتهای پیام

کد N399400

وبگردی