آفتاب

آیین ویژه شبهای قدر در صربستان برگزار شد

آیین ویژه شبهای قدر در صربستان برگزار شد

بلگراد- ایرنا- آیین شب دوم از لیالی قدر جمعه شب با حضور ایرانیان مقیم، شیعیان صربستانی، کارکنان سفارت و دیگر نهادهای ایرانی در حسینیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این آیین روحانی که با همت سفارت و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برگزار شد با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و اجرای برنامه گروه تواشیح بشارت اصفهان به سرپرستی سیدمحمد شریعتی که از مرکز بین المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بلگراد آمده اند، آغاز شد.

آیین ویژه دومین شب لیالی قدر با قرائت دعای جوشن کبیر توسط گروه تواشیح بشارت، مرثیه سرایی و آیین ویژه بر سر گرفتن قرآن کریم ادامه یافت.

در ادامه این آیین، محمود شالویی رایزن فرهنگی رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در بلگراد در سخنانی به تشریح ابعاد شخصیتی مولای متقیان و فضایل شب های قدر پرداخت و با اشاره به نزول قزآن در شب قدر گفت: شب قدر شب تقدیر و تعیین سرنوشت است و عظمتی که خداوند متعال در باطن آن قرار داده با هیچ شب و روز دیگری قابل مقایسه نیست.

وی سپس با استناد به برخی آیات در قرآن کریم یادآورشد که فهم عمیق معانی عالی نهفته در این کتاب شریف آسمانی مستلزم رجوع به منابع تفسیری دارد که با دانش و دقت نگاشته شده باشد.

وی در ادامه از تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی به عنوان اثری گرانسنگ نام برد که ضمن تفسیر آیه به آیه، مباحث حکمی و روایی نیز در آن بخوبی طرح و مورد نظر واقع شده است.

شالویی همچنین با اشاره به شب شهادت مولی الموحدین علی (ع) اضافه کرد: علی (ع) با همه ویژگی های برجسته ای که داشت خود را بنده خدا معرفی می کرد و به بندگی حضرت باری تعالی افتخار داشت.

رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد افزود: علی (ع) خصوصیات مختلفی را در هم آمیخت و آنها را در کنار یکدیگر قرار داد، از او در شجاعت به عنوان شیر ربانی یاد می شود و در عین حال در رأفت و مهربانی و عطوفت انسانی هم زبانزد عام و خاص است.

وی در ادامه گفت: علی (ع) در همه امور زندگانی اش همواره به رضایت خالق و ادای تکلیف می اندیشید و منفعتی را برای خود در دنیا نمی طلبید.

شالویی در خاتمه اظهار داشت: برای علی (ع) شهادت فوزی عظیم بحساب می آمد و برای رسیدن به خداوند متعال سر از پا نمی شناخت و بهمین مناسبت در آن هنگام که ضربه ای بر سرش فرود می آید، فریاد بر می آورد که به خدای کعبه رستگار شدم.

همچنین عزاداران در ادامه برگزاری این آیین با ذکر مناجات و سینه زنی در سوگ شهادت نخستین امام شیعیان جهان اشک ماتم ریختند.

حاضران در این آیین باشکوه با طلب آمرزش و بخشش برای ظهور امام عصر حضرت مهدی (عج)، عزت مسلمانان جهان و خذلان استکبار جهانی دعا کردند.

دوستداران اهل بیت (ع) همچنین مراسم نخستین شب لیالی قدر را چهارشنبه شب در حسینیه سفارت ایران اسلامی در بلگراد برگزار کردند.

آیین شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان نیز در حسینیه سفارت ایران اسلامی ایران در بلگراد برگزار خواهد شد.

اروپام**2061** 1337
کد N399382

وبگردی