آفتاب

فتحی‌پور: بانک‌ها با تولیدکنندگان مدارا کنند

فتحی‌پور: بانک‌ها با تولیدکنندگان مدارا کنند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بانک‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: بانک‌ها باید با بنگاه‌های تولیدی مدارا کنند تا تولیدکنندگان نیز بتوانند چرخه اقتصاد و تولید ملی را به حرکت در بیاورند.

ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به تاثیر سیاست‌های پولی و مالی در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: این بانک‌ها هستند که با استفاده از سرمایه و سپرده‌های مردم، منابع مالی بنگاه‌ها را تامین می‌کنند و می‌توانند با ارائه تسهیلات با سودهای متناسب در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز موثر باشند.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از بنگاه‌های تولیدی به بانک‌ها بدهکار هستند. در این شرایط بانک‌ها باید با آنها مدارا کنند تا چرخه اقتصاد و تولید ملی به حرکت در بیاید، اما در غیر این صورت قطعا رشد اقتصادی و خروج از رکود را شاهد نخواهیم بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس قانون پولی و بانکی، بانک‌ها با ظرفیت تا 40 درصد می‌توانند در بنگاه‌های شریک باشند، خاطرنشان کرد: در واقع بانک‌ها می‌توانند تا 40 درصد از منابع‌شان در این راستا استفاده کنند اما در حال حاضر سهم بنگاه‌داری بانک‌ها بیش از اینهاست و این خلاف قانون است و باید در رابطه با آن تجدیدنظر شود.

وی به وجود شکاف بین بانک‌ها و تولیدکنندگان نیز اشاره کرد و گفت: کسی که امروز در بخش تولید و برای تولید ملی فعالیت می‌کند به خاطر رکودی که ایجاد شده نمی‌تواند پول بانک را بدهد و بانک‌ها هم برای این تولیدی‌ها جریمه‌های هنگفت پیش‌بینی می‌کنند یا بعضا تسهیلاتی که با ارز 800، 900 یا هزار تومان گرفته شده را با ارز به قیمت روز تسویه حساب می‌کنند و جرایم را گردن تولید ملی می‌اندازند که این آفتی به جان تولید است.

فتحی‌پور استهلاک ماشین‌آلات، افزایش دستمزد کارگران و افزایش عامل‌های انرژی را از جمله مصادیق افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان عنوان و خاطرنشان کرد: با این وضعیت بخش تولید نمی‌تواند تقویت شود و اگر بانک‌ها هم بخواهند جرایمی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرند این بزرگ‌ترین شکافی خواهد بود که بین بانک‌ها و بخش تولیدی وجود دارد.

انتهای پیام

کد N399272

وبگردی