آفتاب

اخبار غیر رسمی درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای

اخبار غیر رسمی درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای

مذاکرات ایران و 1+5 بدون دست یافتن به توافق جامع به مدت چهار ماه دیگر تمدید شد.

به گزارش خبرآنلاین، برخی گزارش‌ها حاکی از توافق ایران و 1+5 برای تمدید مهلت مذاکرات است. تا کنون هیچ منبع رسمی این خبر را اعلام نکرده است،با این حال ایسنا خبری با عنوان تمدید مذاکرات روی خروجی خود قرار داد.
فارس هم نوشت که رایزنی‌ها درباره تمدید مذاکرات و شرایط و زمان آن هنوز در هتل پله کوبورگ شهر وین در جریان است و به احتمال زیاد امشب توافق درباره تمدید زمان مذاکرات حاصل شود.
خبرگزاری‌های فرانسه، روزنامه وال‌استریت ژورنال و برخی منابع خبری دیگر نیز این خبر را از قول دیپلمات‌های غربی منتشر کرده‌اند.
رسانه ها خبری پیش از این اعلام کرده بودند که مذاکرات ایران و 1+5 تا 3 آذر ماه سال جاری تمدید شده است اما هر زمان که دو طرف به توافق برسند مذاکرات پایان می‌یابد.
روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص تمدید مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه حل جامع هسته‌ای به رایزنی پرداختند و پس از آن رایزنی‌ها در سطح معاونان ظریف و جان کری وزیر خارجه آمریکا به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی و وندی شرمن ادامه یافت و جمعا معاونان تا بامداد روز جمعه نیز سه دور به گفت‌وگو پرداختند، ولی توافقی حاصل نشدند.
نشست کارشناسان ایران و آمریکا نیز روز گذشته در این راستا برگزار و علاوه بر آن سایمون گس نماینده انگلستان در گروه 1+5 به رایزنی 45 دقیقه‌ای با ظریف وزیر امور خارجه ایران پرداخت.
ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل - چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و امریکا- به علاوه آلمان در آذر ماه 92 در ژنو به یک توافق موقت هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند.
بر اساس این توافق شش کشور نامبرده متعهد شدند برخی از تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند و تا شش ماه تحریم هسته‌ای جدیدی علیه تهران اعمال نکنند. در مقابل، ایران نیز پذیرفت تا در طول این مدت بخشی از فعالیت‌های انرژی هسته‌ای خود را محدود کند. این توافق از 20 ژانویه (دی ماه) به اجرا درآمد.
/212 212

کد N399178

وبگردی