آفتاب
در هفدمین روز مذاکرات وین 6؛

استمرار رایزنی ها برای نحوه و شرایط تمدید مذاکرات/ تعهدات ژنو همچنان اجرا خواهد شد

استمرار رایزنی ها برای نحوه و شرایط تمدید مذاکرات/ تعهدات ژنو همچنان اجرا خواهد شد

وین - ایرنا - مذاکرات وین 6 میان ایران و گروه 1+5 در حالی از روز شانزدهم وارد هفدهمین روز خود که هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی از نخستین ساعات بامداد روز جمعه به وقت محلی همچنان سرگرم مذاکره با نماینده آمریکا بر سر شرایط و نحوه تمدید مذاکرات است.

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به وین، مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران در نخستین ساعت بامداد روز جمعه به وقت وین، با وندی شرمن نماینده آمریکا و نیز سایمون گس، هانس دیتر لوکاس و نیکلاس دوریویر به ترتیب نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه در محل هتل پله کوبورگ حدود یک و نیم ساعت مذاکره کردند.

از صبح جمعه تاکنون نیز معاونان ظریف با هیات آمریکایی دو دور مذاکره کرده اند و همچنان این مذاکرات ادامه دارد.

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین گفت: دوره تمدید مذاکرات تا 24 نوامبر (سوم آذرماه) است چرا که توافق ژنو، یکسال از زمان اجرا معتبر است؛ از این رو دوره تمدید مذاکرات 4 ماه است.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: اما اینکه الزاما مدت زمان مذاکرات دوره تمدید، 4 ماه باشد، چنین نیست و هم اکنون هیات ها در حال رایزنی و بحث در این باره هستند.

وی تاکید کرد: در این که همه طرفها برای دستیابی به توافق جامع، خواستار تمدید مذاکرات هستند، شکی نیست اما هنوز توافقی در این زمینه صورت نگرفته است چرا که نحوه و شرایط تمدید مذاکرات باید تعیین شود.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای که خواست نامش بیان نشود، در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که با توجه به اتمام دوره توافق ژنو در روز 20 جولای (29 تیرماه) و تا قبل از رسیدن به توافق جامع، آیا تعهدات طرفین مثلا درباره تعلیق تحریم ها ادامه خواهد داشت؟ گفت: توافق ژنو در دوره تمدید مذاکرات نیز ادامه پیدا می کند.



*** تلاش برای تعلیق ماندن تحریم ها در دوره تمدید مذاکرات

یک دیپلمات ایرانی دیگر در این باره به خبرنگار اعزامی ایرنا گفت: از آنجا که طول مدت توافق ژنو تا 20 جولای است، بنابراین تا این تاریخ، تحریم ها تعلیق شده است اما اعضای اروپایی 1+5 و نیز آمریکا در پی اتخاذ تصمیماتی هستند تا تحریم ها در طول دوره تمدید مذاکرات نیز تعلیق بماند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: ادامه بحث ها و رایزنی ها درباره تمدید مذاکرات بدین دلیل است که طرف ها درباره تمدید مذاکرات و روش آن به برداشت واحدی دست یابند و از زمان باقی مانده به نحو مناسبی استفاده کنند.

این دیپلمات ایرانی در عین حال تاکید کرد: هیچ کس نمی خواهد ضرب الاجل (dead line ) دوره تمدید مذاکرات، 24 نوامبر باشد بلکه همگی در تلاش هستند تا هر چه سریعتر و قبل از این موعد، توافق نهایی صورت گیرد.

نمایندگان ایران و 1+5 از دوم جولای (11 تیرماه ) ششمین دور مذاکرات جامع خود را برای رسیدن به توافق جامع آغاز کرده اند اما به دلیل اختلافات بر سر موضوعات اساسی به ویژه موضوع ظرفیت غنی سازی ایران، نتوانسته اند متن پیش نویس توافق نهایی را به اتمام برسند چرا که هنوز در برخی مفاهیم به درک مشترکی نرسیده اند. بر اساس جدیدترین بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، کشور برای پنج سال آینده به 190 هزار سو سوخت هسته ای نیاز دارد که این میزان، صرفا سوخت سالانه نیروگاه اتمی بوشهر، راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را تامین خواهد کرد.

بیانات تخصصی و فنی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصمیم سیاسی تهران بود که به صراحت از سوی عالی ترین مقام نظام در حین مذاکرات وین 6 مطرح شد و موضع مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان را در وین درباره موضوع غنی سازی ایران تقویت کرد.

اکنون بر اساس این نیاز، پیشنهادی از سوی دکتر ظریف به همتای آمریکایی اش «جان کری» که در دوازدهمین روز این مذاکرات در وین حضور یافت و پس از سه روز نیز اتریش را به مقصد واشنگتن ترک کرد، ارائه شده است که بر روی میز باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا قرار دارد تا طرفین به درک مشترکی از مفاهیم برسند.

بر اساس این پیشنهاد، قرار است تهران صرفا در طول دوره ای که مشخص خواهد شد، ظرفیت غنی سازی خود را برای اعتماد سازی طرف مقابل نسبت به صلح آمیز بودن هسته ای خود توسعه ندهد و پس از آن برای تامین نیازهای خود بتواند سوخت هسته ای تولید کند و طرف مقابل نیز ما به ازای آن، همه تحریم ها علیه ایران را لغو کند.

از آنجا که در مدت زمان باقیمانده تا 20 جولای (29 تیرماه) امکان رسیدن به درک مشترک از مفاهیم در موارد اختلافی به ویژه موضوع غنی سازی وجود نداشت، طرفین از دو روز گذشته درباره تمدید مذاکرات و نحوه و شرایط آن با یکدیگر رایزنی می کنند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا موافقت خود را با تمدید مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی اعلام کرده و قرار است نمایندگان کنگره را در این زمینه متقاعد کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز شب گذشته اعلام کرده است اگر روشن شود که طرف مقابل در برابر حقوق و نظرات ملت ایران در چارچوب مقررات بین المللی احترام و تواضع می کند، هم به مذاکره ادامه می دهیم و اگر ضروری هم باشد زمان آن را نیز تمدید می کنیم.

روحانی تاکید کرده است: آنچه در این مذاکرات می خواهیم، ˈبرد بردˈ است که به نفع همه خواهد بود.

بر اساس توافق ژنو، تمدید مذاکرات می تواند تا 24 نوامبر باشد اما طرفین تمایل دارند که از دوره تمدید استفاده بهتری کنند تا مذاکرات به روزهای پایانی و ساعات آخر کشیده نشود. لذا بصورت جدی و سخت در حال مذاکره درباره نحوه، شرایط و روش تمدید مذاکرات هستند تا بتوانند هر چه سریعتر بازی برد - برد را رقم بزنند.

گزارش از: زهرا هژبری و کتایون لامع زاده

1572**1553
کد N399010

وبگردی