آفتاب

بیش از 5 هزار غیرنظامی در خشونت های سال جاری عراق جان باخته اند

بیش از 5 هزار غیرنظامی در خشونت های سال جاری عراق جان باخته اند

تهران- ایرنا- سازمان ملل متحد روز جمعه در گزارشی مفصل از تبعات ماه ها ناآرامی در عراق، اعلام کرد: دستکم پنجهزار و 576 شهروند غیرنظامی عراقی در سال جاری میلادی (2014) در خشونت های این کشور قربانی شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، سازمان ملل در گزارش خود افزود: دستکم 11 هزار و 665 نفر نیز از ماه ژانویه که تروریست های گروه داعش وابسته به القاعده به شهر ˈفلوجهˈ در استان ˈانبارˈ در غرب عراق حمله و آن را تصرف کردند، زخمی شده اند.

سازمان ملل افزود: از دو هزار و 400 شهروند کشته شده در ماه گذشته میلادی (ژوئن)، یکهزار و 531 تن غیرنظامی بوده اند.

در این گزارش، موارد متعدد نقض روشمند و فاحش قوانین بین المللی به دست گروه داعش اثبات شده است.

بر اساس اسناد و مدارکی که به دست سازمان ملل متحد رسیده، این گروه تروریستی افزون بر ارتکاب دیگر موارد نقض قوانین بین المللی، دست به اعدام شهروندان غیرنظامی، اعمال خشونت جنسی علیه زنان و دختران، کشتار کودکان و ترور و قتل هدفمند رهبران و مقامات سیاسی، اجتماعی و مذهبی عراق زده است.

این سازمان در گزارش خود همچنین مدعی شده است که جزییاتی در باره موارد نقض حقوق بین المللی به دست نیروهای دولتی و گروه های وابسته به آن در دست دارد که شامل اعدام های خودسرانه و کشتار بدون محاکمه زندانیان و بازداشت شدگان می شود.

سازمان ملل در بیانیه خود آورده است که با وخیم تر شدن وضع امنیتی عراق، توانایی این سازمان برای نظارت و بررسی مستقیم حوادث محدود شده است.

همچنین از هنگام اوجگیری خشونت های عراق در ماه گذشته میلادی، بیش از یک میلیون و200 هزار نفر آواره شده اند.

نیروهای گروه تروریستی داعش در ماه گذشته میلادی (ژوئن) بخش هایی از شمال عراق از جمله ˈموصلˈ را که بزرگترین شهر این منطقه به شمار می رود، اشغال کردند.

خاورم**1486**1504
کد N398978

وبگردی