آفتاب

کی‌یف جنگنده‌های روسی را متهم به حمله به یک جنگنده خود کرد

کی‌یف جنگنده‌های روسی را متهم به حمله به یک جنگنده خود کرد

ارتش اوکراین اعلام کرد جنگنده‌های متعلق به روسیه یک جنگنده اوکراینی مدل SU-25‌ را که در مناطق شرقی عملیات نظامی انجام می‌داده، سرنگون کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، این نخستین بار است که اوکراین مستقیما روسیه را به استفاده از نیروی هوایی در جنگ خود با شورشیان جدایی طلب در شرق متهم کرده است.

ارتش اوکراین چندی پیش به دنبال حمله به یک هواپیمای ترابری این ارتش عنوان کرد که این حمله از خاک روسیه انجام شده اما مشخص نکرد که عامل سقوط این هواپیما حمله هوایی و یا موشک‌های زمین به هوا بودند.

وزارت دفاع روسیه هنوز در خصوص اتهام کی‌یف اظهار نظر نکرده است.

وزارت دفاع اوکراین گفت:‌این جنگنده چهارشنبه شب در نزدیکی شهر آمفروسیفکا در فاصله 15 کیلومتری مرز با روسیه توسط موشک‌هایی که به انتهای این جنگنده اصابت کرده‌ سقوط کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: به احتمال زیاد این حمله توسط موشک‌های هوا به هوای نیروی هوایی روسیه که در مرز مشغول گشت زنی بوده انجام شده است. بنا به گفته یک سخنگوی شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین خلبان این هواپیما جان خود را نجات داده است.

همچنین به گفته این سخنگو در 24 ساعت گذشته پنج سرباز ارتش اوکراین در جریان عملیات ضد تروریستی در مناطق مرزی با روسیه کشته شده‌اند. بدین ترتیب تعداد افراد کشته شده از زمان اجرای عملیات ضد تروریستی دولت اوکراین در ماه آوریل به 270 تن رسیده است.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس شورشیان جدایی طلب که بر منطقه محل سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی تسلط دارند گفتند که جعبه‌های سیاه این هواپیما را در اختیار گرفته‌اند و مشغول بررسی هستند. این در حالی است که اوکراین خواهان تحقیقات بین‌المللی شده تا مشخص شود چه کسی به این هواپیما حمله کرده و تاکید دارد که ارتش این کشور نقشی در این حادثه نداشته است.

پس از سقوط این هواپیما برای نخستین بار طی چند ماه گذشته این منطقه به رغم عدم اعلام آتش بس نشانی از درگیری نداشت. با این حال دسترسی به این منطقه دشوار و خطرناک است و جاده مربوط به شهر دونستک که منتهی به این محل می‌شود، دارای پنج ایست بازرسی از سوی شورشیان است.

یک توربین متعلق به این هواپیما در فاصله یک کیلومتری از محل سقوط پیدا شده و به گفته ساکنان دم هواپیما نیز در فاصله 10 کیلومتری یافت شده است و این نشان می‌دهد که هواپیما پیش از برخورد به زمین در آسمان تکه تکه شده است.

انتهای پیام

کد N398893

وبگردی