آفتاب

اجلاس صلح در ترکیه محلی برای تاخت و تاز علیه ایران و شیعه

اجلاس صلح در ترکیه محلی برای تاخت و تاز علیه ایران و شیعه

اجلاس علمای اسلام برای صلح، اعتدال، و عقل سلیم در حالی روز گذشته در ترکیه افتتاح شد که برگزارکنندگان آن، این اجلاس را محلی برای تاخت و تاز به سیاست‌های ایران و موضع‌گیری علیه شیعیان تبدیل کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این اجلاس از سوی سازمان دیانت ترکیه که زیر نظر نخست‌وزیری این کشور است روز گذشته آغاز به کار کرد.

آیت‌الله تسخیری و مصطفوی و جمعی از علمای قم در این مراسم دعوت شده بودند که در آن شرکت کردند با وجود تاکید ترکیه برای این که با توجه به شرایط عراق نیاز به هم‌فکری و وحدت علمای اسلام و جریان اعتدال وجود دارد اما عملا این اجلاس که با حضور چهره‌های رادیکال مخالف سوریه برگزار شد با نیات دیگری به کار خود ادامه داد. از جمله الرفاهی، یکی از اعضای اپوزیسون رادیکال ترکیه به سخنرانی پرداخت. هم‌چنین با وجود این که اعلام شده بود در این نشست مشکلات جهان اسلام و اعتدال‌گرایی و راهکارهای حل این مشکلات در دستور کار قرار دارد اما رجب طیب اردوغان با سخنرانی در این مراسم به صراحت شیعیان را مورد انتقاد قرار داد.

این اقدام در حالی انجام شد که منتقدان افراطی سوریه نیز به شدت به تخریب وجهه و سیاست‌های ایران در حضور هیات ایرانی پرداختند و برنامه‌ریزی این مراسم از سوی سازمان دیانت ترکیه به گونه‌ای انجام شده بود که امکان پاسخگویی به این اظهارات از سوی هیات ایرانی دعوت شده در این مراسم وجود نداشت و عملا طرح موضوع اعتدال محلی برای حمله به شیعیان و ایران از سوی دولت ترکیه بود.

در این اجلاس جمع زیادی از عناصر تندرو مخالف سوریه نیز دعوت شده‌اند.

به نظر می‌رسد برگزاری چنین نشست‌هایی آن هم با عنوان وحدت و صلح بین مسلمانان تنها با هدف انتخاباتی از سوی دولت اردوغان برگزار شده است. این اقدام در جایی انجام شد که مسوولان برگزاری این اجلاس در قبال این تاراج سکوت کردند و با وجود تاکید و اطمینان برای دعوت از عناصر معتدل و پرهیز از بیان مباحث افطراقی، نشست را به محلی برای تخریب وجهه ایران و شیعیان تبدیل کردند.

انتهای پیام

کد N398865

وبگردی