آفتاب
یک مقام تاجیکستان :

جوانان تاجیک برای پیوستن به گروههای تروریستی تهییج می شوند

جوانان تاجیک برای پیوستن به گروههای تروریستی تهییج می شوند

دوشنبه ـ ایرنا ـ وزیر سابق امنیت ملی تاجیکستان و رییس فعلی کمیته حوادث غیرمترقبه این کشور گفت : جوانان تاجیک توسط سازمان های افراطی و تروریستی چون حزب التحریر و حرکت اسلامی ازبکستان برای جهاد به دولت سوریه تهییج و جلب می شوند.

به گزارش ایرنا ، ˈ خیر الدین عبد الرحیمف ˈ سپهبد تاجیک این مطلب را امروز ، جمعه در یک نشست خبری در شهر دوشنبه به روزنامه نگاران بیان داشت و افزود : هر چند اطلاع دقیقی ندارد که چند نفراز جوانان تاجیک علیه دولت بشار اسد در سوریه می جنگند ، ولی بر این باور است که در جلب جوانان کشورش حرکت های افراطی نظیر حزب التحریر و حرکت اسلامی ازبکستان دست دارند.

وی تصریح کرد : ما که گذرنامه و ویزا داریم برای عزیمت به خارج از کشور با مشکل روبرو هستیم و در خروج بی رویه جوانان ما برای عملیات علیه دولت سوریه رد پای بیگانگان و راه بلدان خارجی مشخص است.

وی خواستار همکاری مردم و نهادهای انتظامی تاجیکستان برای جلوگیری از جلب جوانان این کشور به گروه های افراطی و تروریستی شد.

خیرالدین عبدالرحیمف که از سال 1999 تا سال2010 وزیر امنیت تاجیکستان بود، نخستین مسئول تاجیکستانی است که درخصوص پیوستن جوانان تاجیک به گروههای تندرو اسلامی انگشت اتهام را به سوی گروه های مشخصی نظیر حرکت اسلامی ازبکستان و حزب التحریر بلند می کند.

براساس اطلاعات رسانه های تاجیکستان تاکنون شش شهروند تاجیک در مبارزه علیه نیروهای دولت سوریه کشته شده اند و حدود 200 نفر از جوانان تاجیک نیز هنوز در سوریه هستند.

اساق**ه. ص**1547
کد N398417

وبگردی