آفتاب

سرنگونی هواپیمای مسافری مالزی و اتهام زنی مسکو و کی‌یف به یکدیگر

سرنگونی هواپیمای مسافری مالزی و اتهام زنی مسکو و کی‌یف به یکدیگر

ایرنا نوشت:

سرنگونی یک فروند هواپیمای مسافری مالزی در مرز روسیه و اوکراین موج جدیدی از تنش میان دو کشور را دامن زد و مقام های مسکو و کی یف به طور ضمنی همدیگر را به دست داشتن در این حادثه هوایی متهم می کنند.
به گزارش ایرنا؛ هواپیمای مسافری بویینگ 777 به شماره ˈ ام اچ 17ˈ با 280 مسافر و 15 خدمه از آمستردام پایتخت هلند عازم کوالالامپور بود که ساعت 18 و 45 دقیقه عصر امروز در 60 کیلومتری مرز روسیه و در خاک اوکراین بر اثر برخورد موشک سرنگون شد.

هر چند بلافاصله پس از این حادثه نیروهای امداگر برای کمک به بازماندگان احتمالی عازم محل شده اند اما گفته می شود که تمامی 295 سرنشین و خدمه این پرواز کشته شده اند.

اخبار و تصاویر منتشر شده از این حادثه در رسانه های خبری روسیه حاکی است که هواپیمای بویینگ متعلق به خطوط هواپیمایی مالزی (مالیشین ایرلاین) در حدفاصل شهرهای دونتسک و شاختارسک در نزدیکی مرز روسیه و در شرایطی که در ارتفاع 10 هزار متری پرواز می کرد، ساقط شده است.

کانال های تلویزیونی روسیه تصاویری از محل هواپیمای سرنگون شده مالزیایی را نشان می دهند که تکه های هواپیما در محل پراکنده شده است و ستونی از دود در محل حادثه به هوا بلند شده است.

گفته می شود که در محل سقوط هواپیما گذرنامه های شهروندان مالزی پراکنده شده است و تکه ای از بدنه هواپیما که پرچم مالزی بر آن نقش بسته است در کانال های تلویزیونی نمایش داده می شود.

یک مقام آگاه در وزارت کشور اوکراین به خبرگزاری اینترفکس گفته است که این هواپیما را یک فروند موشک زمین به هوا سرنگون کرده است.

در همین حال، یک سخنگوی هواپیمایی مالزی ضمن تائید ˈیک سانحهˈ در یکی از پروازهای خود گفت که بزودی بیانیه ای در این زمینه صادر می شود.

هواپیما قرار بود ساعت پنج و 23 دقیقه عصر امروز به وقت محلی وارد حریم هوایی روسیه شود.

اما آنچه که سرنگونی هواپیمای مسافری بویینگ 777 متعلق به خطوط هوایی مالزی را تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار داده و به آن رنگ و بوی سیاسی داده است، انگشت اتهام مقام های مسکو و کی یف علیه همدیگر در ارتباط با آن می باشد.

بدیهی است که سرنگونی هواپیمای مسافری مالزیایی در منطقه مورد مناقشه ارتش اوکراین و شبه نظامیان طرفدار روسیه موجب شده است این حادثه به محل نزاع جدیدی میان مقام های مسکو و کی یف تبدیل شود.

هر چند هنوز اظهار نظر رسمی از سوی مقام های دیپلمات روس و اوکراینی در این زمینه منتشر نشده است اما پوشش رسانه ای حادثه و موضع گیری رسانه های روسی و اوکراینی حاکی از وجود گرایشی از این گونه در دو طرف می باشد.

در همین حال خبرگزاری ایتارتاس روسیه در خبری کوتاه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور باراک اوباما را از حادثه سرنگونی هواپیمای مسافری مالزیایی مطلع کرده است.

از سوی دیگر یک مقام آگاه در وزارت دفاع روسیه در واکنش به انتشار خبر سرنگونی هواپیمای مسافری خطوط هوایی مالزی اعلام کرد که امروز هیچ جنگنده روسی در مجاورت محل وقوع حادثه پرواز نکرده است و اثبات این مساله از روی سیستم های اطلاعات هوایی به راحتی امکان پذیر می باشد.

در ادامه اتهام زنی های روسیه و اوکراین، خبرگزاری دولتی ایتارتاس به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد که روز گذشته یک واحد از سامانه موشکی ضدهوایی ˈباکˈ متعلق به نیروهای دولتی اوکراین در نزدیکی دونتسک مستقر شده است.

مقام آگاه روس در ادامه گفت و گوی خود با اشاره به استقرار واحد دیگری از این نوع سامانه موشکی در خارکیف اوکراین در روز چهارشنبه افزود: سرنگونی هواپیما در ارتفاع 10 هزار متری تنها با استفاده از سامانه های موشکی مانند اس-300 یا ˈباکˈ ممکن است و شبه نظامیان جدایی طلب چنین امکانی در اختیار ندارند.

در همین حال پترو پورشنکو رییس جمهوری اوکراین نیز در واکنش به سرنگونی هواپیمایی مسافری بویینگ 777خطوط هوایی مالزی درخواست کرد که یک کمیسیون دولتی متشکل از کارشناسان ایکائو، نمایندگان هلند و نیز مالزی برای تحقیق پیرامون این حادثه غم بار تشکیل شود.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهایی هوایی این کشور هیچ گونه عملیات هوایی نداشته است.

از سوی دیگر رسانه های خبری روسیه به نقل از یک مقام آگاه در جمهوری خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین اعلام کردند که با توجه به ویرانی زیرساخت های ارتباطات هوایی در این منطقه نباید پروازهای هوایی مسافری بر فراز آن انجام گیرد.

مقام یاد شده با بین اینکه عملیات کنترل پروازهای مسافری در خاک اوکراین از طریق کی یف انجام می گیرد افزود: اینکه چگونه یک هواپیمای مسافری به آسمان این منطقه وارد شده است مبهم می باشد. در درگیری های دونتسک (میان نیروهای دولتی اوکراین و شبه نظامیان جدایی طلب) برج مراقبت فرودگاه شهر به عنوان بخشی از سامانه یکپارچه نظارتی ویران شد و به همین دلیل هواپیماهای مسافری نمی توانند در آسمان اینجا پرواز کنند.

همچنین بر اساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه های خبری روسیه، نهاد مراقبتی حمل و نقل هوایی اوکراین هشتم ماه گذشته میلادی به منظور تضمین امنیت مسافران تصمیم گرفت حریم هوایی استان های دونتسک و لوهانسک در شرق این کشور را به روی هواپیماهای مسافری ببندد.

آنتون گراشنکو مشاور وزیر کشور اوکراین نیز در صفحه فیس بوک خود نوشت: هواپیمای مسافربری مالزی را شبه نظامیان با یک موشک بوک سرنگون کرده اند.

وی افزود: در هنگام اصابت موشک به هواپیما، این بویینگ در ارتفاع 10 هزار متری پرواز می کرد .

در همین حال به گزارش ریانووستی، سخنگوی جدایی طلبان جمهوری خودخوانده لوگانسک، امروز مدعی شد که هواپیمای مالزی را یک فروند جنگنده سوخو-25 نیروهای اوکراین سرنگون کرد.

وی افزود: شاهدان عینی حمله یک شکاری اوکراینی به هواپیمای مسافربری را مشاهده کردند و پس از حمله هواپیمای مسافربری به چند قسمت تقسیم شده و سقوط کرد.

بنا بر ادعای وی، هواپیمای اوکراینی هم در منطقه کراسنی لوچ در لوگانسک سرنگون شد و جستجوی خلبان آن جریان دارد.

در نهایت به نظر می رسد که سرنگونی هواپیمای مسافری مالزی با 295 مسافر و خدمه در مجاورت مرز روسیه و در خاک اوکراین با توجه به مناقشات جاری در این منطقه علاوه بر پیچیده کردن ابعاد این حادثه هوایی، زمینه ساز تنش بیشتر در مناسبات مسکو و کی یف شده است.

5252

کد N398402

وبگردی