آفتاب

افخمی:‌ نقدکنندگان هم باید نقد شوند

افخمی:‌ نقدکنندگان هم باید نقد شوند

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برخی نقدکنندگان بدون درنظر گرفتن شرایط نقد منصفانه اظهارنظر می‌کنند، گفت:‌ نقدکنندگان هم باید نقد شوند.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برخی نقدکنندگان بدون درنظر گرفتن شرایط نقد منصفانه اظهارنظر می‌کنند، گفت:‌ نقدکنندگان هم باید نقد شوند.

شهروز افخمی نماینده مردم ملکان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد تعیین شرایط نقد منصفانه گفت: این امری بدیهی است که نقد باید شکلی منصفانه و منطقی داشته باشد. کشور ما مشکلات زیادی دارد که نمی‌توان آن‌ها را یک شبه یا یک ساله حل کرد.

افخمی ادامه داد:‌ برخی مشکلات ما به مسائل زیرساختی برمی‌گردد،‌ برخی ناشی از سیاست‌های کلان گذشته است. برخی از نارسایی‌های قانونی ناشی می‌شود. گاهی مدیریت‌های نامناسب بخشی موجب عملکرد نامناسب دولت می‌شود. مشکلات خارجی هم مزید بر علت است. باید متوجه این باشیم که کدام مشکلات به دولت مربوط است و بعد برای حل آن مشکلات چه راهی می‌توان پیدا کرد.

نماینده مردم ملکان با اشاره به اینکه یکی از نقدهایی که به دولت وارد می‌شود مساله کمبود بودجه‌های عمرانی است، گفت:‌ نظام تحول اداری که در نتیجه آن باید دولت کوچک، هزینه‌های آن کمتر و نقش آن به جای تصدی گری حاکمیتی می‌شد از چندین سال پیش در دستور کار بوده است اما اجرای آن همواره معطل مانده،‌ نتیجه‌اش این است که دولت جدید به جای اینکه یک دستگاه کوچک و کم‌هزینه را تحویل بگیرد که تنها نقش حاکمیتی داشته باشد یک دستگاه بسیار بزرگ و پرهزینه با سیاست‌های تصدی گرانه را در اختیار گرفته است. اینکه دولت‌های گذشته نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند حجم دولت را کوچک کنند باعث شده است که امروز دولت 85 درصد بودجه سالانه کشور را به هزینه‌های جاری اختصاص دهد و تنها 15 درصد باقیمانده برای هزینه‌هایی مانند عمران، سرمایه‌گذاری شود. در چنین شرایطی انتقاد از اینکه چرا بودجه عمرانی دولت کم است، انتقاد درستی نیست آن هم وقتی که برخی نمایندگان در دوره‌های مختلف به دولت فشار می‌آورند که فرضا اگر این 5 نفر در فلان اداره استخدام نشوند،‌ فلان وزیر را استیضاح می‌کنیم، بنابراین در بخشی از موضوع بزرگ بودن دولت هم نماینده‌ها دخیل هستند.

افخمی ادامه داد: در چنین شرایطی اگر کسی بخواهد از کم بودن بودجه عمرانی کشور انتقاد کند، آن هم وقتی که دلایل آن کاملا مشخص است و ما می‌دانیم که مشکل در کجاست، به نظر می‌رسد که این نقد، نقد منصفانه‌ای نباشد.

نماینده مردم ملکان با تاکید بر اینکه خود نقدکنندگان هم نیاز دارند که نقد بشوند، گفت:‌ من نمیِ خواهم بگویم که همه نقدکنندگان به دلیل مسائل شخصی دولت را نقد می‌کنند اما برخی از آن‌ها هم این مسائل را درنظر می‌گیرند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ابزارهایی مانند سوال و استیضاح، سلاح‌هایی در دست نمایندگان هستند که خودشان تعیین می‌کنند چطور از این سلاح‌ها استفاده کنند، گفت: حتما برخی انتقادها منصفانه است اما باید این را هم درنظر داشته باشیم که برخی منتقدان منصفانه وارد عمل نمی‌شوند. آنچه که رهبری در دیدار دوشنبه گذشته خود به آن تاکید داشتند هم همین بود که باید نقدها منصفانه صورت گیرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با فاصله گرفتن از شعار و تلاش برای عملی کردن شعارها و اهداف خواسته‌های رهبری در مدیریت کشور محقق شود.

انتهای پیام

کد N398330

وبگردی