آفتاب

آخرین وضعیت لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل به روایت آلیا

آخرین وضعیت لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل به روایت آلیا

نماینده مردم تهران در مجلس با تشریح آخرین وضعیت لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل گفت: آنچه فعلا در کمیسیون در عنوان این لایحه به تصویب رسیده است کاهش ساعت کاری بانوان شاغل دارای شرایط خاص است و امیدواریم به زودی در دستور کار صحن مجلس قرار بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تشریح آخرین وضعیت لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل گفت: آنچه فعلا در کمیسیون در عنوان این لایحه به تصویب رسیده است کاهش ساعت کاری بانوان شاغل دارای شرایط خاص است و امیدواریم به زودی در دستور کار صحن مجلس قرار بگیرد.

فاطمه آلیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی این که معاونت امور زنان ریاست جمهوری بیان کرده که مجلس با کاهش ساعت کاری مردان شاغل نیز مخالفت کرده است، گفت: از دولت گذشته لایحه‌ای با عنوان کاهش ساعت کاری زنان شاغل به مجلس ارائه شده بود اما این عنوان اشکالاتی را در افکار عمومی به وجود آورده و بر رسانه‌ها نیز بازتاب داشت.

وی تصریح کرد: از لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل این گونه برداشت شده بود که ساعات کاری کلیه زنان شاغل کاهش پیدا می‌کند که به تبع آن موافقین و مخالفینی ایجاد شدند. در واقع موافقان اکثریت زنانی بودند که فکر می‌کردند با این لایحه ساعت کاری‌شان کاهش پیدا می‌کنند و مخالفان نیز بعضا دارای اغراض سیاسی بودند و می‌گفتند با این لایحه و کاهش ساعت کاری کلیه زنان لطمه‌ای به جایگاه زنان وارد می‌شود و نهایتا موجب می‌شود که مدیران و کارفرمایان روی کار زنان حساب نکنند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین با توجه به اشکالات وارده کارگروهی کار کارشناسی بر روی این مساله انجام داد و پیشنهاداتی مطرح شد مبنی بر این که گرچه این لایحه مربوط به برخی از بانوان شاغل با شرایط خاص است که مثلا فرزند زیر 7 سال داشته و یا همسر و فرزندانشان دارای معلولیت و یابیماری صعب‌العلاج هستند، درمقابل مردانی هم وجود دارند که ممکن است چنین گرفتاری را داشته باشند.

آلیا خاطرنشان کرد: بنابراین مطرح شد که عنوان را اصلاح کنیم و بگوییم لایحه کاهش ساعت کاری کارکنان دارای شرایط خاص. لذا کارگروه مربوطه به این مساله نظر منفی نداد و موکول به بررسی در جلسه کمیسیون اجتماعی شد. در جلسه کمیسیون نیز تعدادی از نمایندگان مخالفت کردند و گفتند مگر در مورد آقایان چه تعداد وجود دارد که چنین مشکلاتی داشته باشد.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس اظهار کرد:‌ آنچه در جلسه کمیسیون مطرح شد این است که قوانین ما شمولیت بیشتری باید داشته باشد و جامعه‌ی آماری آن نیز وسیع باشد. لذا آنچه در کارگروه پیشنهاد شده بود در صحن کمیسیون به رای گذاشته شد که رای نیاورد زیرا جامعه آماری‌اش تعداد کمی داشت.

آلیا خاطرنشان کرد:‌ بنابراین نهایتا آنچه اصلاح شده و به تصویب رسید در صورت تصویب نهایی و قانون شدن، قانون کاهش ساعت کاری بانوان شاغل دارای شرایط خاص است و این چیزی بود که نهایتا در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید.

وی افزود: در واقع مردانی که دارای این مشکل باشند، به لحاظ تعداد کمتر هم که باشند خود به خود مدیران آنها همکاری داشته و شرایط را برایشان فراهم می‌کند و اما بحث بانوان بسیار جدی است زیرا محور خانواده زنان هستند و جامعه آماری وسیع‌تری را در بر می‌گیرد.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس با بیان این‌که در کارگروه مربوطه ماده واحده این لایحه به تصویب رسید، گفت: دو تبصره از این لایحه باقی مانده است که در جلسه هفته آینده کمیسیون به رای گذاشته می‌شود و امیدواریم پس از تعطیلات دو هفته‌ای مجلس در دستور کار صحن علنی قرار بگیرد.

انتهای پیام

کد N398327

وبگردی