آفتاب

اولین نشست ساختار جدید مجلس کوزوو با کشمکش های سیاسی همراه بود

اولین نشست ساختار جدید مجلس کوزوو با کشمکش های سیاسی همراه بود

بلگراد- ایرنا- مجلس کوزوو در اولین نشست خود در ساختار جدید پس از کشمکش های سیاسی بین احزاب اپوزیسیون و ائتلاف حاکم، عیسی مصطفی رهبر اتحادیه دمکراتیک کوزوو از اپوزیسیون را با 65 رای موافق به عنوان رییس جدید مجلس انتخاب کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه های اینترنتی بالکان، رییس جدید مجلس کوزوو از طرف احزاب اپوزیسیون اتحادیه دمکراتیک، ائتلاف برای آینده کوزوو و ابتکار برای کوزوو به عنوان رییس جدید پارلمان پیشنهاد شد که با مخالفت حزب دمکراتیک از ائتلاف حاکم و خروج نمایندگان این حزب از پارلمان مواجه بود.

حزب دمکراتیک از ائتلاف حاکم به رهبری هاشم تاچی نخست وزیر کنونی کوزوو که 37 کرسی در ساختار جدید مجلس دارد بر اساس قانون اساسی و قوانین مجلس حق خود می داند که رییس جدید مجلس را پیشنهاد کند.

بر اساس قانون اساسی کوزوو حزبی که در انتخابات پارلمانی به تنهایی بیشترین آرا را بدست بیاورد می تواند ابتدا برای کسب حمایت اکثریت آرا در مجلس برای تشکیل دولت تلاش کند.

ائتلاف احزاب اتحادیه دمکراتیک و ائتلاف برای آینده کوزوو که مجموعا 47 کرسی در ساختار جدید مجلس دارند، آنها نیز بر این باورند که حق ارائه پیشنهاد برای رییس مجلس را دارند.

در اولین نشست مجلس کوزوو در ساختار جدید پس از انتخابات پارلمانی در 18 خرداد امسال، احزاب اپوزیسیون کوزوو توانستند که پس از خروج نمایندگان حزب دمکراتیک به رهبری نخست وزیر کنونی از مجلس با حمایت نمایندگان اقلیت های قومی در کوزوو ˈعیسی مصطفیˈ از حزب اتحادیه دمکراتیک را برای رییس مجلس انتخاب کنند.

جنین وقایع در مجلس کوزوو بیانگر بحران سیاسی عمیق بین احزاب سیاسی برای قرار گرفتن در صدر بزرگترین نهاد اجرایی برای 4 سال آینده است.

انتخاب رهبر اتحادیه دمکراتیک کوزوو به عنوان رییس جدید مجلس حکایت از این دارد که این حزب از اکثریت آرا در مجلس برخوردار می باشد، اما مسلم است که حزب دمکراتیک به رهبری هاشم تاچی نخست وزیر کنونی انتخاب مصطفی را به عنوان رییس مجلس غیر قانونی اعلام خواهد کرد.

احزاب اپوزیسیون تا کنون موفق نشدند که جزب جنبش خودگردان را که از موضع سخت در رابطه با مذاکرات با صربستان برخوردار است، به طرف خود جلب کنند.

فرایند مذاکرات برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا زیر نظر بروکسل یک عامل کلیدی برای صربستان و کوزوو در روند پیوستن به اتحادیه اروپا است.

برای انتخاب رییس جدید مجلس نمایندگان افزون بر نمایندگان احزاب اپوزیسیون، نماینگان صرب های کوزوو رای موافق دادند و نمایندگان جنبش خودگردانی رای ممتنع و نمایندگان حزب دمکراتیک به رهبری هاشم تاچی نخست وزیر کنونی کوزوو مجلس را در هنگام رای دادن ترک کردند.

فاطمه یحیی آغا رییس جمهور کوزوو، دیپلمات های کشورهای خارجی مقیم و ساموئل ژبوگار نماینده اتحادیه اروپا در این منطقه در هنگام تشکیل ساختار جدید مجلس کوزوو و تایید اعتبار نامه نمایندگان و ادای سوگند آنها حضور داشتند.

پس از انحلال مجلس کوزوو در 17 اردیبهشت ماه امسال با رای 90 نماینده، راه برای انتخابات زودهنگام پارلمانی هموار شد و ˈعاطفه یحیی آغاˈ رییس جمهوری کوزوو در 18 اردیبهشت ماه درست یک روز پس از انحلال مجلس تاریخ انتخابات زود هنگام پارلمانی را برای 18 خرداد ماه اعلام کرد.

کوزوو با معضلات اقتصادی بزرگی مواجه است و تلاش دارد که با پیشروی در روند پیوستن به اتحادیه اروپا و برداشتن گام های مثبت در مذاکرات عادی سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا تا حدودی بر این مشکلات فائق بیاید.

حدود یک سوم از جمعیت یک میلیون و هشتصد هزار نفری کوزوو بیکار هستند و مردم از وضعیت رفاهی، اجتماعی و فساد مالی ناراضی هستند.

کوزوو منطقه ای در جنوب اروپا و در شبه جزیره بالکان است که آلبانی تبارهای این منطقه در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کردند.

اعلام استقلال این سرزمین سبب اختلاف و دو دستگی کشورها شده است.

برخی از کشورها از جمله آلمان، آمریکا و بریتانیا استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند و برخی دیگر مانند روسیه، یونان، چین و اسپانیا از به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان کشوری مستقل خودداری کرده اند.

صربستان اعلام استقلال کوزوو را قبول ندارد و آن را در تضاد با منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین الملل می داند.

بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن سال 1999 میلادی، هیات غیرنظامی سازمان ملل قیمومیت کوزوو را بر عهده گرفته و نیروهای ناتو موسوم به نیروهای کی فور با هدف برقراری امنیت در این منطقه مستقر هستند.

اروپام**2061** 3404
کد N398254

وبگردی