آفتاب

نشست علمای اسلام برای صلح ،اعتدال و عقل سلیم در استانبول

نشست علمای اسلام برای صلح ،اعتدال و عقل سلیم در استانبول

آنکارا – ایرنا – علمای اسلامی از 32 کشور جهان از جمله ایران روز پنجشنبه در استانبول در نشستی تحت عنوان ˈابتکار صلح، اعتدال و حس مشترک علمای اسلامیˈ با اقدام مشترک رییس جمهور و نخست وزیر ترکیه و سازماندهی و هماهنگی سازمان امور دیانت ترکیه شروع به کار کرد.

به گزارش ایرنا، این نشست که تا روز شنبه ادامه خواهد داشت با حضور علمای شیعه و سنی کشورهای جهان در سه مرکز جداگانه بصورت جلسات مختلف برگزار می شود.

مراسم افتتاح رسمی نشست با سخنرانی ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر و ˈمحمد گورمزˈ رییس سازمان امور دیانت ترکیه در قصر دلمه باغچه استانبول برگزار شد.

ایران با یک هیات هشت نفره در این نشست حضور فعال دارد.

این هیات متشکل از مقامات عالی رتبه دینی – مذهبی شیعه و سنی کشورمان و دکتر مهدی مصطفوی قائم مقام معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری به سرپرستی آیت الله تسخیری رئیس سابق مجمع جهانی اهل بیت به دعوت محمت گورمز رئیس امور دیانت ترکیه روز گذشته وارد استانبول شده و مورد استقبال مرتضایی فر سرکنسول و برخی مقامات سازمان دیانت قرار گرفتند.

هیئت عالی رتبه کشورمان در افطار امشب به میزبانی عبداله گل رئیس جمهور ترکیه و در افطار روز جمعه به میزبانی احمد داود اوغلو وزیر خارجه و محمت گورمز رئیس امور دیانت ،حضور خواهند یافت. احمد داوداوغلو سخنران افتتاحیه دومین روز نشست می باشد.

گفته می شود مدعوین نشست فردا به منظور تحکیم وحدت بین مذاهب اسلامی در صفوف مستحکم فریضه نماز جمعه در مسجد سلطان احمد حاضر خواهند شد.

انتظار می رود نشست با صدور بیانیه ای به کار خود پایان دهد.

در اطلاعیه ای که سازمان امور دیانت ترکیه منتشر کرد و یک نسخه از آن در اختیار دفتر ایرنا در آنکارا قرار گرفت، آمده است: دنیای اسلام یکی از دشوارترین ودردناک ترین رمضان های خودرا پشت سر می گذارد. ماهی که انتظار می رفت ماه آرامش و راز و نیاز مسلمانان با خدای خود باشد ولی اکنون شاهد درگیریها، هرج ومرج، عصیان و جنگ شده است.

بنابر این اطلاعیه، سازمان امور دیانت ترکیه خواسته است به نشستی از علمای اسلامی که معتقدند این رویدادها در جغرافیای اسلام، هیچ ارتباطی با دین و مذهب ندارد میزبانی کند.

در این نشست علمایی از 32 کشور از فلسطین تا ژاپن، روسیه و سومالی شرکت می کنند.

سازمان امور دیانت ترکیه با تاکید بر اینکه صرف ˈتعقیب با نگرانیˈ رویدادهای اخیر در جغرافیای اسلام کافی نیست، می افزاید ما می خواهیم دنیای اسلام را به اقدامی عملی برای حل مشکلات مهم دنیای اسلام فرا خوانیم.

در این اطلاعیه رهبران و علمای اسلامی به اقدام جدی برای متوقف کردن درگیری ها و خشونت و افراط گری در جغرافیای اسلام دعوت شده و از آنها خواسته شده است تا ابتکار عملی در این زمینه به دست گیرند.

خاورم/2011**1566
کد N398167

وبگردی