آفتاب

ایندیپندنت نحوه و میزان کمک غرب به داعش را تشریح کرد

ایندیپندنت نحوه و میزان کمک غرب به داعش را تشریح کرد

واحدمرکزی خبر نوشت:

روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس در گزارشی به حمایت گسترده غرب به ویژه آمریکا و انگلیس از حکومت ادعایی گروهک تروریستی دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) موسوم به «خلافت اسلامی» اذعان کرد و نوشت غرب با پولهای هنگفتی از دولت «خلافت» حمایت می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبری شفق نیوز عراق ،‌ در گزارش ایندیپندنت آمده است جهان غرب میلیونها پوند به مناطق تحت کنترل « افراط گرایان اسلامگر» در شمال سوریه می فرستد.
ایزابل هانتر خبرنگار روزنامه ایندیپندنت در گزارشی از منطقه غازی عنتب در مرزهای ترکیه و سوریه این پرسش را مطرح کرده است که چگونه میلیونها پوند کمکهای اهدایی در جهان غرب به دست « دولت اسلامی » می رسد؟!
این روزنامه نوشت کمکهای دولتهای انگلیس و آمریکا و برخی دولتهای دیگر در اتحادیه اروپا شامل مواد غذایی ، دارویی و پزشکی و امدادرسانی است که از شمال سوریه از طریق دو گذرگاهی که همچنان در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه باز است به شمال سوریه وارد می شود.
این خبرنگار به نقل از یکی از اعضای گروههای امدادرسانی که کاروانهای کمک رسانی را سازماندهی می کنند تأیید کرد این کاروانها از طریق مرزها ترکیه وارد می شوند و از ایستهای بازرسی وابسته به افراد داعش عبور می کنند و برخی کاروانها به علت درگیری بین داعش و برخی گروههای مخالف دیگر تا سه هفته طول می کشد که به مقصد برسند چرا که گروههای مخالف نمی خواهند کاروانهای امدادرسانی از مناطق تحت کنترل تندروهای اسلامگرا عبور کنند.
این روزنامه افزود سازمانهای امدادرسان از جمله سازمان « رحمت» تأکید می کنند می‌کوشند به غیر نظامیان آواره کمک رسانی کنند زیرا به کمکهای فوری نیاز دارند و در تلاش نیستند
که از کنترل هر شبکه‌ای یا گروهی بر مناطق خاص حمایت کنند.
سازمان رحمت در انگلیس و آمریکا دفاتری دارد و سال گذشته 27 میلیون پوند از خارج از انگلیس به این سازمان کمک شده است تا از عملیات امدادرسانی و انسانی اش در سوریه حمایت کند.
این خبرنگار گفت کارمندان غربی در سازمانهای امدادرسان تأیید کرده اند افراد مسلح داعش که پیش از این خبرنگاران غربی و امدادگران را دستگیر می کردند اکنون بدون آنکه برای آنها محدودیتی ایجاد کنند و بدون هیچ گونه پیش شرطی به آنان اجازه فعالیت داده اند.
ایزابل گفت شبکه داعش پزشکان و پرستارانی را استخدام کرده است و دستمزدهای زیادی به آنها که حدود 400 پوند در ماه است می پردازد .
وی افزود داعش از زمانیکه ماه گذشته « خلافت » را اعلام کرد امور مردم را مانند یک دولت واقعی به صورت سازمان یافته‌تری اداره می کند.
ایندیپندنت پیش از این نیز در گزارشی نوشته بود داعش در حال گسترش نفوذ خود در سوریه است و در حال تغییر دادن موازنه‌های نیروهای جنگ داخلی است.
پاتریک کوبرن در مقاله‌ای در این روزنامه نوشت :‌ در میان سرگرمی جهانیان به تحولات غزه ، دولت خود خوانده خلافت با استفاده از تانکها و تسلیحات سنگینی که در عراق به غنیمت گرفته در حال کنترل هرچه بیشتر بر مناطق سوریه است.
کوبرن گفت افراد مسلح داعش طی چند روز گذشته مناطق جدیدی را در شرق سوریه به تصرف خود در آورده اند و بیشتر مناطق استان نفت خیز دیر الزور را به خود ملحق کرده اند و هم اکنون به از بین بردن شبه نظامیان مسلح کرد متمرکز شده اند.
این نویسنده انگلیسی می افزاید دولت خلافت در حال کنترل بر مناطقی است که در اختیار مخالفان بشار اسد است به همین سبب گروههای مخالف در سوریه به سرعت در حال پیوستن به داعش و بیعت با ابو بکر البغدادی خلیفه جدید هستند.
کوبرن افزود داعش دوشنبه این هفته نیمی از استان دیر الزور را به کنترل خود در آورد که قبلا تحت کنترل جبهه النصره بود و پرچمهای سیاه خود را بر فراز مناطقی که وارد شده اند برافراشته است.
کوبرن معتقد است موفقیتهای پیاپی دولت اسلامی در عراق و سوریه به تغییر گسترده موازنه قدرت در منطقه خاورمیانه منجر خواهد شد.
وی تصریح می کند گروههای مسلحی که با دولت اسلامی مخالفند و همچنین نظام سوریه منزوی شده‌اند و در حال اضمحلال هستند و همین باعث شده است حمایت آمریکا و انگلیس و ترکیه و عربستان
از هر یک از طرفهای مسلح دشمن تندروها و یا نظام بشار اسد غیر ممکن شود.
ایندیپندنت نوشته است دولت اسلامی در دو هفته گذشته موفق شده است کنترل منطقه ای را که در اختیار کردها در عین العرب در شمال سوریه به دست بگیرد و حدود یک میلیون نفر به این منطقه پناهنده شده‌اند.
کوبرن به نقل از ادریس نعسان از فعالان کرد در این منطقه نوشت بیشتر ساکنان این مناطق از آوارگان کردی هستند که از مناطق
دیگر شمال سوریه گریخته‌اند.
ادریس گفت نبردها در این منطقه از 13 روز پیش ادامه دارد و افراد مسلح داعش از موشک و تانک و خودروهای هاموی آمریکایی که در عراق به غنیمت گرفته اند استفاده می کنند.
در این گزارش آمده است دولت اسلامی سال گذشته با بیشتر گروههای مسلح دیگر جهادی یا غیر جهادی و همچنین با نیروهای نظام سوریه می جنگید به همین سبب مجبور شد نیروهایش را اوایل امسال از حلب خارج کند.
کوبر معتقد است این گام ناشی از مهارت در برنامه ریزی نظامی تندروهاست تا جان افراد مسلح را حفظ کنند و در عین حال نیروهایشان پراکنده نشوند.
کوبرن گفت تندروها همواره از سطح بالای برنامه ریزی برخوردارند.
این روزنامه انگلیسی در پایان نوشت بسیاری در آن زمان این عقب نشینی را نشانه ضعف دولت اسلامی می دانستند اما اکنون مشخص شده است که یک طراحی ماهرانه بود چرا که داعش بازگشته و در حال گسترش نفوذ خود در دیر الزور و بازگشت مجدد به حلب است.

4949

کد N398131

وبگردی