آفتاب
احتمال تمدید توافق ژنو پس از شش ماه؛

یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران: تمدید برنامه اقدام مشترک به رضایت دو طرف بستگی دارد

یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران: تمدید برنامه اقدام مشترک به رضایت دو طرف بستگی دارد

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت که تمدید توافق ژنو به مذاکرات و اقدامات جزیی و جدید نیاز ندارد و صرفا به رضایت دو طرف برای ادامه اجرای اقدامات متقابل نیاز دارد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین گفت: اجرای توافق برای مدت زمانی که بین دو طرف توافق می‌شود، تمدید خواهد شد.

بر اساس «برنامه اقدام مشترک» این توافق دارای یک دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید است.

وی گفت: تمدید صرفا نیاز به اعلام «رضایت» دو طرف دارد و جزییات اقدامات دو طرف همان‌طور که در توافق اولیه بوده است برای مدت زمان تمدید شده ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا،‌ ایران و 1+5 از چند روز گذشته با توجه به این‌که در برخی مسایل نتوانستند به راه‌حل مشترک و متوازنی دست یابند به بررسی امکان تمدید مذاکرات پرداختند.

اقدامات هسته‌ای که بر اساس برنامه اقدام مشترک ایران برای مدت تمدید مذاکرات باید به اجرای آن‌ها احتمالا ادامه دهد این است که:

* برای دوره تمدید، اورانیوم را به سطح بالاتر از 5 درصد غنی‌سازی نکند.

* فعالیت‌های خود در تاسیسات سوخت هسته‌ای نطنز، فورو و یا راکتور اراک را که توسط آژانس با نام IR-40 شناسائی می‌شود، بیش از این گسترش ندهد.

* ایران موادUF6 غنی‌شده خود را که از شش ماه گذشته تولید کرده بر اساس توافق ژنو به پودر اکسید اورانیوم تبدیل کرده است بنابراین این روند در مدت تمدید نیز ادامه می‌یابد.

* محل‌های جدید برای غنی‌سازی ایجاد نمی‌شود.

* ایران برنامه تحقیق و توسعه (R & D) تحت نظارت، از جمله برنامه تحقیق و توسعه جاری غنی‌سازی خود را که با هدف انباشت اورانیوم غنی شده صورت نمی‌گیرد، ادامه خواهد داد.

* هم‌چنین ایران بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشند را انجام نمی‌دهد.

* هم‌چنین دسترسی هدایت شده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برخی از مراکز و تاسیسات که در توافق ژنو به آن‌ها اشاره شده است و ارایه پرسشنامه‌های جدید فنی و اطلاعات لازم به آژانس ادامه می‌یابد.

به گزارش ایسنا،‌ تمدید مذاکرات هسته‌ای در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات فنی و کارشناسی ایران و آژانس نیز در مسیری موازی مذاکرات سیاسی در جریان است.

در مقابل اقدامات هسته‌ای و نظارتی ایران که باید علاوه بر شش ماه گذشته در مدت تمدید مذاکرات نیز ادامه یابد 1+5 باید به اقدامات خود به ویژه تعلیق تحریم‌ها که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شده است ادامه دهد.

هم‌چنین 1+5 باید به:

* توقف تلاش برای کاهش خریدنفت خام ایران به نحوی که مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان کنونی خریدنفت خام خود از ایران را کماکان ادامه دهند.

* بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران درخارج از کشور به ایران.

* در مورد معاملات نفتی مذکور، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل ونقل مرتبط، تعلیق ‌شوند.

* صادرات پتروشیمی ایران و نیز تعلیق تحریم‌ خدمات‌ مرتبط.

* تعلیق تحریم طلا و فلزات گران‌بها و خدمات مرتبط

* تعلیق تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو و تعلیق تحریم‌های خدمات مرتبط

* صدور گواهی عرضه و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط.

* صدور گواهی بازرسی‌های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همچنین خدمات مرتبط

* عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته‌ای توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد

* عدم صدور قطعنامه‌های جدیدتحریم هسته ای از سوی اتحادیه اروپا

* دولت آمریکا درچارچوب اختیارات قانونی رییس‌جمهور و کنگره ازتحمیل تحریم‌های جدیدهسته‌ای خودداری خواهد کرد.

- یک کانال مالی به منظور تسهیل تجارت امور انسان‌دوستانه برای تامین نیازهای داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی ایران درخارج از کشور ایجاد خواهد شد. تجارت امور انسان‌دوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشکی بیماران خارج از کشور خواهد بود. این کانال مالی شامل بانک‌های خارجی مشخص و بانک‌های ایرانی غیرتحریم شده خواهد بود که به هنگام ایجاد این کانال مالی مشخص خواهند شد.

- هم‌چنین نقل و انتقال‌های مالی مورد نیاز برای پرداخت تعهدات ایران به سازمان ملل متحد، پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای یک دوره شش ماهه و افزایش آستانه برای اخذ مجوزهای اتحادیه اروپا جهت تبادلات مالی تجارت موارد غیرتحریمی تا مبلغ مورد توافق در مدت تمدید توافق ژنو و ادامه مذاکرات هسته‌ای تا رسیدن به توافق جامع و نهایی ادامه دارد.

- هم‌چنین قرار است 29 تیرماه (20 جولای) آژانس بین‌المللی انرژی گزارش جدید خود درباره اجرای توافق ژنو را منتشر کند.

انتهای پیام

کد N398100

وبگردی