آفتاب
آیت‌الله مکارم شیرازی:

وضعیت جهان اسلام بحرانی است

وضعیت جهان اسلام بحرانی است

آیت الله ناصرمکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، با اشاره به مشکلات امروز جهان اسلام، گفت: امروز مشکلات و معضلات در جهان اسلام از هر زمان دیگری بیشتر و بحرانی‌تر است.

آیت الله ناصرمکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، با اشاره به مشکلات امروز جهان اسلام، گفت: امروز مشکلات و معضلات در جهان اسلام از هر زمان دیگری بیشتر و بحرانی‌تر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل ازحوزه، این مرجع تقلید، در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، در مدرسه امیرالمومنین(ع) قم، افزود: مومنان با بهره‌گیری مناسب از شب‌های قدر، برای حل مشکلات جهان اسلام دعا کنند.

وی در ادامه مسئله وصیت در اسلام را از مسائل مهم عنوان کرد و افزود: برخی‌ها گمان می‌کنند وصیت فقط برای سالمندان و بیمارانی است که آخرین لحظات زندگی خود را طی می‌کنند، در حالی که وصیت مختص به زمان خاصی یا هنگام حج رفتن نیست. وصیت کردن موجب افزایش طول عمر، بیداری و هوشیاری انسان می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت تنظیم وصیت، اظهار کرد: امام علی(ع) در حدیثی فرمودند "خودت و صی خودت باش به جای این که دیگران وصی تو باشند و کارهای تو را انجام دهند".

این مرجع تقلید با بیان این‌که «با تنظیم وصیت، حساب و کتاب‌ها مشخص می‌شود و بسیاری از اختلافات برچیده می‌شود»، افزود: چرا انسان تکلیف آینده فرزندان خود را پیش بینی نکند؛ انسان گاهی بدهکاری و حق الناس بر گردنش است، اما وراث اطلاع ندارند، به همین دلیل وقتی در وصیت نامه به بدهکاری خود اشاره کند، بار وی سبک تر می شود.

وی با بیان این‌که «اموال دنیا جاذبه عجیبی دارد و برخی افراد با وجود وصیت می‌خواهند از ثلث پدر و مادر خود بگذرند»، تصریح کرد: وقتی انسان در دنیا زندگی می‌کند، دلسوزتر از خودش وجود ندارد و بهتر است به جای توصیه به دیگران، خودش پیش‌بینی آینده را داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که «امام علی(ع) در وصیت 47 نهج البلاغه، بیست مطلب مهم را اشاره و شش مطلب را توصیه اکید کرده‌اند» اظهار کرد: اهتمام به نماز، زیارت خانه خدا، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، همسایگان و یتیمان شش توصیه موکد امیرالمومنین(ع) است.

مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به این که «امام علی(ع) در وصیت ذکر شده تاکید ویژه‌ای بر مسئله نماز دارند»، تصریح کرد: مسلمانان باید مراقب نماز باشند؛ چراکه ستون دین است.

مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: دین خیمه‌ای است که ستون آن نماز است و اگر این ستون سقوط کند، خیمه نیز سقوط می کند و قطعا اگر انسان نماز را ترک کند بقیه اعمال را نیز فراموش خواهد کرد.

وی با بیان این‌که «پیامبر اکرم(ص) با نماز به معراج الهی رفتند»، در توصیه‌ای به جوانان گفت: نماز بهترین وسیله ارتباط با خداوند است؛ بنابراین از ظرفیت عظیم این واجب الهی به بهترین وجه بهره‌گیری کنید.

وی با تاکید بر این‌که «نماز، زنگارها را از روح انسان می‌زداید»، تصریح کرد: شیطان گمراه کننده؛ هوای نفس وسوسه کننده؛ و دنیا فریب دهنده است و نماز در مقابل آن‌ها ایستادگی می‌کند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «نماز به انسان قوت، قدرت و شجاعت می دهد» اظهار کرد: امام علی(ع) قبل از انجام هر اقدام مهمی نمازی دو رکعتی اقامه می‌کردند تا از خداوند برای انجام نیت خود کمک بگیرند.

وی با اشاره به این‌که «انجام تمام واجبات مشروط به شرط است، اما نماز به این گونه نیست»، تصریح کردند: نماز در هر حال باید انجام شود.

وی با اشاره به این‌که «علمای اهل سنت نیز تصریح کرده‌اند آیه ولایت که در مورد بخشیدن انگشتر در حال رکوع به شخص سائل است، در مورد حضرت علی(ع) می باشد»، تصریح کرد: 24 حدیث از اهل سنت است که این آیه در مورد امام علی(ع) است و 19 روایت نیز از طرق اهل شیعه است که راویان معروفی نظیر ابن عباس، عمار یاسر، انس بن مالک، جابر بن عبدالله انصاری، ابوذر غفاری دارد.

مکارم شیرازی افزود: همچنین این حدیث در 30 کتاب معروف اهل سنت از تفاسیر و تواریخ نقل شده است، بنابراین اگر بهانه جو نباشیم و طالب حقیقت باشیم پس از شنیدن و یقین به همین حدیث، حقیقت واقعی را درک خواهیم کرد و خیلی مسائل برای ما حل می شود.

انتهای پیام

کد N398010

وبگردی