آفتاب

بریکس - حرکت قدرت های نوظهور به سطوح جدید همکاری

بریکس - حرکت قدرت های نوظهور به سطوح جدید همکاری

دهلی نو - ایرنا - سران اقتصادهای نوظهور جهان در ششمین اجلاس ˈبریکسˈ در برزیل به توافق هایی درباره بانک توسعه نوین و صندوق ذخیره مختص این گروه رسیدند تا با بی ثباتی در بازارهای جهانی مقابله کنند.

به گزارش ایرنا، نارضایتی از عملکرد نهادهای مالی بین المللی کشورهای عضو بریکس را به فکر تاسیس موسساتی مطابق با نیازهای خود انداخته است. چنانکه ˈدیلما روسف ˈ رییس جمهور برزیل به عنوان میزبان اجلاس اخیر گفت، نشانه های زمانی حاکی از ضرورت اصلاح در صندوق بین المللی پول دارد.

براساس توافق های به عمل آمده در اجلاس دو روزه برزیل که روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری و با حضور سران پنج کشور عضو برگزار شد سرمایه اولیه بانک بریکس 50 میلیارد دلار است که در آینده به یکصد میلیارد دلار می رسد و پس از دو سال عملیاتی می شود.

سهم هر یک از پنج کشور برزیل، هند، چین، روسیه و آمریکای جنوبی در این بانک 10 میلیارد دلار است تا هیچ عضوی به دیگری برتری نداشته باشد.

بانک توسعه نوین در شهر شانگهای در شرق چین مستقر می شود و ریاست دوره ای آن را در ابتدای کار هند بر عهده می گیرد.

رییس نخستین دوره بانک توسعه بریکس شش ساله است و پس از آن برزیل و روسیه هر یک به مدت پنج سال ریاست این بانک را به عهده می گیرند.

پیش از برگزاری اجلاس بریکس در برزیل، بحث هایی درباره رقابت هند، آفریقای جنوبی و چین برای میزبانی مقر بانک توسعه بریکس مطرح بود. کارشناسان به مشکلات فراگیر نبودن زبان انگلیسی و آزادی بیان در چین اشاره می کردند و با توجه به مرکزیت جغرافیایی آفریقای جنوبی، شانس این کشور را برای تبدیل شدن به مقر بانک بیشتر می دیدند.

اما در نهایت سران کشورهای عضو بریکس در اجلاس اخیر به توافق رسیدند که مقر این بانک در شانگهای باشد. هند نیز از این شرایط استقبال کرد چون گفته می شود که دفتر مرکزی این بانک در نهایت 200 تا 300 شغل ایجاد می کند و ریاست بانک در سال های اولیه برای هند سودمندتر است چون می تواند مسیر آینده این نهاد را تعیین کند.

همچنین صندوق ذخیره یکصد میلیارد دلاری در اجلاس امسال بریکس به تصویب رسیده که در آن چین با حداکثر 41 میلیارد دلار و آفریقای جنوبی با پنج میلیارد دلار، کمترین سهم را خواهند داشت. هند، روسیه، برزیل هر یک 18 میلیارد دلار در این صندوق سهم می گذارند.

این صندوق قرار است به نیازهای مالی فوری کشورها پاسخ دهد و همکاری کشورهای بریکس برای تقویت شبکه امنیت مالی جهانی را افزایش دهد.

ˈنارندرا مودیˈ نخست وزیر هند درمراسم گشایش این اجلاس گفت: چشم انداز بانک توسعه نوین که دو سال پیش در نشست دهلی تایید شد ریشه در تجربیات کشورهای در حال توسعه دارد و علاوه برکشورهای بریکس، سایر دولت های درحال توسعه را نیز منتفع می کند.

مودی ادامه داد: صندوق ذخیره بریکس نیز ابزاری برای تامین ثبات اقتصادی در بازارهای بی ثبات جهانی است.

نخست وزیر هند ضمن تاکید بر اینکه در دنیای امروز اهداف همه کشورها به هم مرتبط است، گفت: به اعتقاد من، گروهی همچون بریکس برای نخستین بار کشورها را براساس پتانسیل های آینده و نه براساس دستاوردهای کنونی گردهم آورده است.

وی افزود: البته برای مقابله با چالش های اقتصاد و بی ثباتی کنونی باید همکاری ها به سطوح جدیدی گسترش یابد.

مودی ادامه داد: علاوه بر اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل متحد و سازمان های مالی بین المللی، رژیم سازمان تجارت جهانی نیز باید برای هماهنگی های بیشتر تجاری تقویت شود و نیازهای کشورهای درحال توسعه را در نظر گیرد.

امسال رییس جمهور برزیل از کشورهای آمریکای لاتین برای شرکت در دومین روز از اجلاس بریکس دعوت کرد تا پنج اقتصاد نوظهور با چالش های اقتصاد جهانی بیشتر آشنا شوند.

روسف گفت: بریکس باید با ناپایداری اقتصادی که به دلایل مختلف از جمله کاهش تدریجی سیاست های گسترش پولی آمریکا بروز کرده مقابله کند.

نخست وزیر هند نیز با اشاره به اینکه هند و کشورهای آمریکای جنوبی اهداف و چالش های مشترکی دارند و در موفقیت های یکدیگر سهیم می شوند، اطمینان داد که دهلی نو همکاری نزدیکی با این بخش از جهان خواهد داشت.

مودی در یکی از نشست های گروهی این اجلاس گفت: بانک بریکس نباید به اشتباهات بانک جهانی و صندوق بین المللی پول دچار شود. به همین دلیل باید همه اعضا درآن سهم و حق مساوی داشته باشند.

آساق ** 2165 ** 2160** 275 **
کد N397950

وبگردی