آفتاب
لاریجانی:

وقتی اقتصاد کشور نیمه دولتی باشد هیچ کدام از مشکلات مرتفع نخواهد شد

وقتی اقتصاد کشور نیمه دولتی باشد هیچ کدام از مشکلات مرتفع نخواهد شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انجام درست خصوصی سازی پایه های اصلاحات اقتصادی در کشور را رقم خواهد زد گفت: تا وقتی اقتصاد کشور نیمه دولتی باشد هیچ کدام از مشکلات مرتفع نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست کارگروه صنعت و دانشگاه که چهارشنبه‌ شب(25 تیرماه) در مجلس برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در کشور مسئله پژوهش و ارتباط آن با صنعت است، گفت: هر سال ما موظف هستیم که بودجه کافی در لایحه بودجه برای این مهم در نظر بگیریم اما بازخوردی که داریم خیلی مطلوب نیست چرا که متاسفانه بودجه‌ها در جایی مصرف شده که اولویت‌های کشور از نظر فناوری نبوده است.
 
وی با یادآوری وجود دغدغه‌ همیشگی در خصوص چگونگی ایجاد ارتباط بین کارهای علمی دانشگاهی با صنعت، تصریح کرد: البته در این راستا گاهی یک دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه به وجود آمد اما آن هم خیلی موفق نبود.
 
رئیس مجلس با بیان اینکه برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت به ارتقای وضعیت کشور منجر می‌شود، افزود: با توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه از حساسیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است.
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه رشد علمی کشور منوط به رشد علمی و صنعتی آن است، گفت: تا زمانی که مشکلات و موانع رشد علمی و صنعتی کشور مرتفع نشود نمی‌توان به آینده کشور امید داشت.
 
وی معافیت مالیاتی و همچنین معافیت از پرداخت حق بیمه را یکی از راه‌های رشد پژوهش در کشور خواند و تصریح کرد: تا زمانی که حاشیه امن برای پژوهشگران، اساتید و نخبگان ایجاد نشود کشور در مسیر رشد علمی و بهبود شرایط اقتصادی حرکت نخواهد کرد.
 
رئیس مجلس با بیان اینکه بحث معافیت مالیاتی پژوهشگران و نخبگان علمی با هدف کمک به رشد مبانی علمی در کشور در مجلس پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: برای بحث معافیت پژوهشگران از پرداخت بیمه برای هر پروژه علمی باید تدابیر مناسبی دربودجه اندیشیده شود.
 
لاریجانی با اشاره به الگوی کشورهای پیشرفته برای رشد علمی گفت: حمایت از کار علمی در همه جای دنیا با هدف بهبود شرایط کشور ها انجام می شود البته ساختار کشورهای دیگر متفاوت است اما الگوگیری از سایرین همیشه مزایای مطلوبی به دنبال داشته است.
 
وی ادامه داد: دغدغه مجلس همیشه چگونگی ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و همچنین رفع مشکلاتی که به بی انگیزگی پژوهشگران و نخبگان منجر می شود بوده است.
 
رئیس مجلس گفت: اولین مسئله این است که تا کشور ما از نظر اقتصادی در فرمت رقابت قرار نگیرد بسیاری از مسائل حل شدنی نیست.
 
لاریجانی با بیان اینکه انجام درست خصوصی سازی پایه های اصلاحات اقتصادی در کشور را رقم خواهد زد افزود: تا وقتی اقتصاد کشور نیمه دولتی باشد هیچ کدام از مشکلات مرتفع نخواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت پایه های بهبود شرایط کشور را با تدبیر و اجرای قوانین باید مستحکم کند تاکید کرد: باید اصل 44 قانون اساسی درباره خصوصی سازی از سوی تمامی مسئولان جدی گرفته شود.
 
لاریجانی با بیان اینکه اگر برای وزرا موضوع تکنولوژی و تحقیقات و همچنین کاهش وابستگی به واردات به عنوان دغدغه مطرح شود قابل حل خواهد بود تصریح کرد: به طور مثال در حال حاضر مسئله و دغدغه وزیر نفت چگونگی ارتباط صنعت با دانشگاه شده و با استفاده از توان نخبگان به رشد مباحث مربوط به حوزه نفت همت گمارده است.
 
وی با بیان اینکه چگونگی ارتباط صنعت و دانشگاه باید در قانون برنامه ششم دیده شود تاکید کرد: مطرح شدن چگونگی ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان مسئله به رفع آن کمک شایانی خواهد کرد.
 
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه هیات امناها دانشگاه ها باید بیش از پیش به رشد علمی کشور توجه داشته باشند، افزود: علاوه بر ضرورت تغییر سازوکارهای دانشگاهی باید فضای رقابتی بین اساتید و هیات امناها وجود داشته باشد.
 
لاریجانی ادامه داد: باید این سوال پرسیده شود که اگر هیات امنای دانشگاه‌ها وجود نداشتند چه خللی به کشور وارد می‌شد و یا اینکه چه کاری در این هیات امناها در حال انجام  است و باید بدانیم که نبود این هیات امنا ها چه لطمه ای به عالم علم وارد می کند.
 
وی با انتقاد از نبود فضای رقابت در هیات امنای دانشگاهها افزود: باید در هیات امنای دانشگاهها به این موضوع توجه شود که اگر استادی تحقیق و پژوهشی انجام نداد به رده پایین تر تنزل یابد و اگر این اتفاق رخ ندهد بی شک فضای رقابتی وجود نداشته و رشد علمی را شاهد نخواهیم بود.
 
رئیس مجلس با بیان اینکه ما احتیاج به مطالعه ای دقیق داریم که ببنیم کشورهای دیگر چگونه از مباحث علمی خود حمایت می کنند، گفت: به طور مثال برخی کشورها در وزارت های خود شورایی دارند که پروژه های مهم را معرفی کرده و این شورا پروپوزال های مختلف را به دانشجویان می دهند که این خود حرکتی در جهت رشد علمی کشور است.
 
لاریجانی با بیان اینکه بهترین راه برای حمایت از پژوهش‌های علمی این است که پولی که پژوهشگران بابت انجام کارهای تحقیقاتی پرداخت می‌کنند به عنوان مالیات آنان منظور شود، افزود: در همه جای دنیا حمایت حساب شده‌ای از رشد علم صورت می‌گیرد.
کد N397946

وبگردی