آفتاب

با بازگشت اشتون از بروکسل، مذاکره با ظریف در وین به زودی ادامه می‌یابد

با بازگشت اشتون از بروکسل، مذاکره با ظریف در وین به زودی ادامه می‌یابد

ایسنا نوشت:

کاترین اشتون و محمدجواد ظریف پیش از ظهر امروز به وقت محلی با یکدیگر دیدار می‌کنند.

مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ که از یازده تیرماه آغاز شده است پس از دو هفته با احتمال توقف و تمدید مذاکرات به مدت دو ماه مواجه شده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب درباره احتمال توقف مذاکرات پیش از ۲۹ تیرماه اظهار کرد: ما آمادگی داریم تا ۲۰ جولای مذاکره کنیم و هنوز تصمیم قطعی درباره تمدید مذاکرات گرفته نشده است.

در عین حال دیپلمات‌های نزدیک به هیات‌های مذاکره‌کننده دو طرف روز چهارشنبه اعلام کردند که درباره تمدید مذاکرات هیات‌ها در حال مذاکره هستند.

همچنین رییس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که با کنگره درباره لزوم تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای مشورت خواهد کرد.

درخواست برای تمدید مذاکرات به دلیل وجود اختلافات بر سر برخی مسائل و حل نشدن آن‌ها تا ۲۹ تیرماه است.

یک عضو تیم مذاکره‌کننده روز چهارشنبه به ایسنا گفت:‌ مهم‌ترین مورد اختلاف موضوع ظرفیت غنی‌سازی است که دو طرف نتوانستند به نقطه نظر مشترکی درباره آن برسند و همچنان دو طرف بر مواضع خود تاکید دارند.

محمدجواد ظریف در پایان روز چهارشنبه در جمع عزاداران مقیم وین در مرکز اسلامی امام علی (ع) حاضر شد و ساعاتی را در جمع آن‌ها به عزاداری و گذراندن شب احیا پرداخت. همچنین اعضای تیم مذاکره‌کننده در این جمع حاضر بودند.

دیدار ظریف و اشتون روز پنج‌شنبه در حالی انجام می‌شود که کاترین اشتون روز گذشته برای شرکت در جلسه تعیین جانشینی‌اش به بروکسل رفته بود و مجددا به وین بازگشته است.

پس از آنکه جان کری وزیر خارجه آمریکا وین را به مقصد واشنگتن ترک کرد گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید مذاکرات بر گفت‌وگوها سایه افکند این در حالی است که دو طرف همواره تاکید کردند بهترین زمان ممکن برای توافق تا 29 تیرماه است که پایان موعد اجرای توافق ژنو طی شش ماه است.

برخی دیپلمات‌ها اعلام کردند که از روز چهارشنبه طرف‌ها در حال مذاکره درباره چگونگی تمدید مذاکرات هستند این در حالی است که توافق ژنو و اقدامات متقابل در آن چارچوب انجام شده است و کمتر مساله‌ای در این توافق برای تمدید وجود دارد.

همچنین خبرنگار ایسنا اطلاع یافت که خط اکسیدسازی اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد آماده و کارش را آغاز کرده است.

بر اساس توافق ژنو، ایران باید در مراحلی نیمی از ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را به اورانیوم پنج درصد رقیق می‌کرد و نیمی دیگر را به اکسید اورانیوم تبدیل می‌کرد.

بنابراین آنچه که قرار است تمدید شود به احتمال قوی مذاکرات هسته‌ای است نه توافق اولیه ژنو. با این حال هنوز اطلاع دقیق از چگونگی تمدید مذاکرات و مدت زمان تمدید در دست نیست.

برخی رسانه‌های خارجی مدعی شدند قرار است مذاکرات هسته‌ای تا سپتامبر سال جاری ادامه یابد و در این چارچوب عنوان شده که قرار است مذاکرات تا جلسه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ادامه یابد.

 

45503

کد N397906

وبگردی