آفتاب

آسوشیتدپرس: ژاپن از تحریم های غرب علیه روسیه گریزان است

آسوشیتدپرس: ژاپن از تحریم های غرب علیه روسیه گریزان است

تهران – ایرنا – خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: دولت ژاپن سیاست گسترش روابط با روسیه را دنبال می کند و از تحریم های غرب علیه روسیه ناراضی است.

این خبرگزاری تاکید کرد: از نظر دولت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، اقدام غرب می تواند تلاش این دولت برای بهبود روابط با مسکو را به خطر اندازد. روابط توکیو و مسکو پس از اشغال بخش هایی از ژاپن توسط شوروی سابق در جنگ جهانی دوم با چالش رو به رو شد.

ژاپن از یکسو می کوشد روابط خود با روسیه را گسترش دهد و از سوی دیگر نمی تواند به متحد قدیمی خود (آمریکا) و شریکان اروپایی اش پشت کند.

پیش از این، ژاپنی ها زمانی که غرب تحریم هایی را علیه روسیه وضع کرد، در اقدامی که نوعی همگامی با آنان بود، تحریم های بسیار محدود و شکننده ای را علیه مسکو اعلام کرد؛ تحریم هایی همچون لغو یکی دو جلسه مذاکره و ممنوعیت صدور روادید برای 23 تبعه روس که حتی نامشان هم اعلام نشد!

اما چرا روسیه برای ژاپن اهمیت دارد؟ احتمالا موضوع انرژی و توازن قوا با کشور چین، ریشه های این رویکرد هستند.

** نیاز به انرژی و موضوع چین

ˈوالری نیکوئتˈ، پژوهشگر ارشد بنیاد مطالعات راهبردی در پاریس، می گوید ژاپنی ها به شدت به روابط روسیه و چین حساس هستند.

وی تاکید می کند: توکیو به منظور ایجاد توازن قوا با چین، علاقه دارد که روابطش را با روسیه گسترش دهد.

بخش انرژی، یکی از زمینه های نزدیکی توکیو و مسکو است. شرکت های ژاپنی می کوشند در صنایع نفت و گاز و به ویژه در بخش گاز مایع (LNG) روسیه سرمایه گذاری کنند تا روسیه بتواند منابع انرژی خود را به ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی صادر کند.

ˈنیکوئتˈ در این باره می گوید: روس ها هم علاقه ندارند که سرمایه گذاری های چین در این کشور از حد معینی فراتر برود، بنابراین روابط محکمی را با ژاپن طرح ریزی کرده اند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، نیز با اقدامی هوشمندانه، در منازعه چین و ژاپن بر سر جزیره های سنکاکو که در اختیار ژاپن است و چینی ها ادعای مالکیت آن را دارند، موضع بی طرفانه گرفته و با این کار، نظر شینزو آبه را به خود جلب کرده است.

** معمای اختلاف مرزی

با وجود منافع مشترک، هنوز روشن نیست که ژاپن و روسیه بتوانند بر سر مالکیت سرزمین های شمال ˈهوکیادوˈ به تفاهم برسند.

روسیه این سرزمین ها را در پایان جنگ جهانی دوم اشغال کرد و مالکیت آنها تا امروز، یکی از اصلی ترین محورهای اختلاف میان دو طرف بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در پایان نوشت: با توجه به اصرار روسیه بر حمایت از سخنوران روس زبان در شبه جزیره کریمه، بعید به نظر می رسد که مسکو حاضر شود سرزمین های شمالی را به ژاپن واگذار کند؛ سرزمین هایی که اکنون بیشتر ساکنانشان را روس زبانان تشکیل می دهند.

رسانام**9163**1566
کد N397882

وبگردی