آفتاب
اکرمی در حرم مطهر امام خمینی (ره):

برای اینکه بتوانیم اخلاقمان را اصلاح کنیم، نیازمند توبه هستیم

برای اینکه بتوانیم اخلاقمان را اصلاح کنیم، نیازمند توبه هستیم

معمار انقلاب در سال 43 در شبستان مسجد اعظم سخنی با این مضمون داشت که من آخوندی نیستم که حرف بزنم و بنشینم. من دنبال حرفم راه می افتم و راه افتاد.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی گفت: معمار انقلاب در سال 43 در شبستان مسجد اعظم سخنی با این مضمون داشت که من آخوندی نیستم که حرف بزنم و بنشینم. من دنبال حرفم راه می افتم و راه افتاد.

به گزارش ایلنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی در مراسم احیای حرم مطهر امام خمینی(س) در سخنان خود درباره اهمیت عزم و اراده برای دریافت درود و سلام خداوند در شب های قدر، به اراده امام خمینی(س) اشاره و اظهار داشت: امام خمینی را به عراق تبعید کردند و وقتی دید به او اجازه فعالیت نمی دهند آنجا را ترک کرد. معتقد بود که اگر هیچ جا ما را نپذیرند از یک فرودگاه به فرودگاهی دیگر می رویم و حرفمان را می زنیم و رفت و حرفش را زد. بنابراین باید در خود عزم و اراده به وجود بیاوریم.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در ابتدای سخنان خود در تفسیر سوره قدر گفت: قدر به معنای اندازه، معیار و میزان است و خداوند در سوره قدر می فرماید ما همه چیز از آن جمله خورشید، ستاره، شب، روز، فصول چهارگانه و انسان به عنوان ماکت عالم آفرینش را به اندازه آفریده ایم.

این سخنران ضمن اشاره به معنای واژه «سلام» در سوره قدر تصریح کرد: واژه «سلام» در قرآن بیش از 42 مورد به کار برده شده است و در این آیات خداوند خود را سلام معرفی کرده است. برای مثال در آیه «هو الله الذی لا اله الا هو... السلام المؤمن المیهمن العزیز الجبار» خداوند خود را سلام معرفی می کند. یا در این آیه «تحیتهم فیها سلام» خدای متعال سخن بهشتی ها با یکدیگر را در قالب سلام معرفی می کند. یکی از نام های بهشت را «دارالسلام» معرفی می کند. وقتی می خواهد برای پیامبران هدیه ای قرار دهد، می فرماید «سلام علی نوح فی العالمین» و یا « سلام علی المرسلین» حتی وقتی می خواهیم انشاءالله وارد بهشت شویم، بهشتی سرشتگان بهشت برای استقبال از ما می گویند « سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین»

مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت افزود: واژه «سلام» واژه بسیار زیبایی است که امشب در سوره قدر از جانب خداوند با فرشتگان برای زمینی ها بیان شده است. «تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر، سلام هی حتی مطلع الفجر» امشب فرشتگان همراه با «روح» فرشته بزرگ الهی بر همه زمینیان، چه مهدی فاطمه(ارواحنا فداه) و چه بر توده های مردم وارد می شوند و از جانب خدا سلام و درود او را ابلاغ می کنند.

اکرمی در بخش دوم سخنان خود درباره معنای واژه «سلام» اظهار داشت: کلمه سلام در لغت نامه دهخدا به معنای درود و تحیت، تبریک و تهنیت، صفا و صمیمیت، سلامت و تندرستی و همچنین فرجام نیک است. اینکه امشب فرشتگان خدا برای زمینیان سلام خداوند را می آورند به این معناست که خداوند از جانب خود به مردم پیام می دهد که برای مردم آرزوی سلامتی، صحت و فرجام نیک دارد. بنابراین پیام خداوند در این آیه برای مردم، پیام محبت، عزت و عاقبت بخیری است.

وی با بیان این نکته که دریافت این پیام نیازمند شرایطی است، گفت: خدای متعال از طریق فرشتگان پیام سعادت، سلامت، صحت، محبت، عزت، تندرستی و رحمت را تقدیم می کند و این ماییم که باید خودمان را برای دریافت این پیام آماده کنیم. سؤال این است که چگونه ظرف دلمان، گوشمان و مغزمان را آماده کنیم تا بتوانیم این پیام الهی را دریافت کنیم و در قلب و جان و روحمان مستقر نماییم.

این سخنران ادامه داد: امام علی(ع) در حدیثی می فرمایند« قلوب العباد الطاهره مواضع النظر الله سبحانه» به این معنی که دلهاى پاک بندگان جایگاه نظر خداوند تعالى است. «باران که در لطافت طبعش خلاف نیست/ در باغ لاله روید و در شوره زار، خس» بنابراین اگر می خواهید پیام سلام و درود خدا را دریافت کنیم شرط اول این است که دلهایمان را پاک کنیم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب با دستمال کثیف نمی توانیم شیشه را پاک کنیم و دستمال باید پاکیزه باشد.

اکرمی با بیان این نکته که خداوند در شب های قدر آماده سخن گفتن با بندگان خود است، افزود: نکته دومی که در زمینه سازی برای دریافت پیام خداوند اهمیت دارد، تصمیم و اراده است. رهبر معظم انقلاب سال 93 را اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی دانسته اند چرا که اراده آن هم اراده عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. واژه «عزم» 9 بار در قرآن آمده است و خدا به پیامبران مسئله عزم، اراده و تصمیم را مورد تأکید قرار داده است برای مثال می فرماید:« فاصبر کما صبر اولو العزم من الرسل... فاذا عزمت فتوکل علی الله»

وی درباره اهمیت عزم و اراده امام خمینی(س) در شکل گیری انقلاب اسلامی به عنوان الگوی اراده ما در توبه گفت: معمار انقلاب در سال 43 در شبستان مسجد اعظم قم سخنی با این مضمون داشت که من آخوندی نیستم که حرف بزنم و بنشینم. من دنبال حرفم راه می افتم و راه افتاد. او را تبعید به عراق کردند و وقتی دید به او اجازه فعالیت نمی دهند آنجا را ترک کرد. معتقد بود که اگر هیچ جا ما را نپذیرند از یک فرودگاه به فرودگاهی دیگر می رویم و حرفمان را می زنیم و رفت و حرفش را زد. بنابراین باید در خود عزم و اراده به وجود بیاوریم.

مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت افزود: برای اینکه بتوانیم پاک شویم و اخلاقمان را اصلاح کنیم، اول نیازمند توبه هستیم و پس از آن نیازمند عزم و اراده برای تکرار نکردن گذشته.

اکرمی نکته سوم در زمینه سازی برای دریافت پیام خداوند را توسل به اهل بیت دانست و گفت: ممکن است در راه کنار گذاشتن گذشته و همراه نشدن با خطا، گناه، آلودگی و حرمت شکنی، دست و پایمان بلرزد و سست شویم. می توانیم سراغ اهل بیت برویم و با توسل به آنها از ایشان کمک بگیریم. خداوند در آیه 35 سوره مائده می فرماید «یا ایها الذین آمنو اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیله و جاهدوا فی سبیله لعلکم تفلحون» یعنی اگر می خواهید به قله برسید به سه چیز توجه کنید، پارسایی، وسیله یابی و مجاهدت و تلاش.

وی ادامه داد: برای رسیدن به رستگاری نیازمند واسطه کردن اهل بیت و معصومین هستیم تا بتوانیم پیام سلام خداوند را که در شب قدر از طریق فرشتگان و روح، فرشته بزرگ برای ما ارسال می کند، دریافت کنیم. انشاء الله این شب را قدر بدانیم.

پس از اتمام سخنرانی، مراسم قرآن بر سر گذاشتن نیز توسط حجت الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی برگزار شد.

گفتنی است مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر، با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، سید علی خمینی، سید یاسر خمینی، حجت الاسلام والمسلمین علیخانی، حجت الاسلام و المسلمین ابطحی، حجت الاسلام و المسلمین دعایی، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی، حجت الاسلام و المسلمین سراج الدین موسوی و جمع کثیری از مردم برگزار شد.

کد N397878

وبگردی