آفتاب

چین سکوی نفتی خود را از آب‌های مورد مناقشه با ویتنام خارج کرد

چین سکوی نفتی خود را از آب‌های مورد مناقشه با ویتنام خارج کرد

پس از اعتراضات مرگبار در ویتنام، چین یک ماه زودتر از آنچه انتظار می‌رفت کار حفاری نفتی‌اش را در آب‌های مورد مناقشه پایان داد. مقامات واشنگتن از این اقدام استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این حال شرکت چینی مسئول پروژه حفاری اعلام کرد طبق برنامه کارش را به پایان رسانده است و مقامات چین بار دیگر بر مواضع‌شان در دریای چین جنوبی تاکید کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری شینهوا سکوی نفتی بزرگ مورد استفاده، به جزیره هانیان بازگردانده می‌شود.

روابط چین و ویتنام در جریان انتقال این سکوی نفتی به نزدیکی جزایر "پاراسل" در دریای چین جنوبی در ماه مه کاهش یافت.

روابط پکن و هانوی در پی کشمکش‌های منطقه‌ای برسر ادعا در این منطقه به نزاع کشیده شد. از زمان گسترش فعالیت این سکوی نفتی هم‌زمان با موج اعتراضات مرگبار ضد چینی در ویتنام، بین بسیاری از کشتی‌های چینی و ویتنامی نیز درگیری‌های رخ داده است.

در همین حال شرکت ملی نفت چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ماموریت به درستی و طبق برنامه به پایان رسیده و نفت و گاز در این منطقه کشف شده است، در مرحله بعد اطلاعات جمع‌آوری شده مورد بررسی قرار می‌گیرند و تصمیمی گرفته می‌شود.

این بیانیه اشاره‌ای به کیفیت این ذخایر و یا نحوه استخراج آنها نکرده است. چین پیش از این گفته بود که عملیات تا 15 اوت ادامه خواهد داشت.

مقامات پکن اعلام کرده‌اند تقریبا تمام دریای چین جنوبی محل منازعه چند همسایه جنوب شرقی آسیایی چین است.

در جریان این اتفاقات سخنگوی وزیر خارجه چین تصریح کرد که این پروژه در خا ک اصلی چین انجام شده است.

هونگ لی افزود: چین به شدت با فعالیت‌های غیرمنطقی ویتنام مخالف است و اقدامات امنیتی لازم برای تضمین این عملیات را انجام داده است.

در همین حال سخنگوی وزیر خارجه ویتنام به این اظهارات پاسخ داد و این پروژه را کاملا غیرقانونی خواند.

"ل های بین" همچنین اعلام کرد که ویتنام خواهان استفاده گفت‌وگوهای دوستانه برای حل منازعات در دریای شرق است. دریای شرق نام ویتنامی دریای چین جنوبی است.

او در ادامه گفت: برای ایجاد صلح و منطقه‌ای با ثبات در دریای شرق، ویتنام از چین درخواست می‌کند تا هیچ سکوی نفتی را در این منطقه یا سایر قسمت‌های آبی ویتنام مستقر نکند.

در همین حال، آمریکا که مکررا نسبت به افزایش تنش‌های دریایی در آسیا ابراز نگرانی می‌کند، این اقدام چین را حرکتی رو به جلو خواند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اقدام چین نسبت به صرفنظر کردن از این سکوی نفتی به خبرنگاران گفت: ما از اطلاعیه چین استقبال می‌کنیم. وزیر خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگوهای ماه پیش در پکن درخواست توقف فعالیت‌هایی را کرده بود که باعث افزایش تنش‌ها می‌شوند.

انتهای پیام

کد N397739

وبگردی