آفتاب
کارشناس مسایل مذهبی:

تقدیر به معنای سلب اختیار انسان نیست

تقدیر به معنای سلب اختیار انسان نیست

یک کارشناس مسایل مذهبی با بیان این‌که «در شب قدر مقدورات انسان تعیین می‌شود»، گفت: تقدیر به معنای سلب اختیار انسان نیست.

علیرضا مهرانفر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، گفت: خداوند همواره راه اصلاح آدم‏‌ها را هموار کرده است؛ لذا در زمان‎های مختلف به صورت مناسبتی مانند ماه‎های شعبان و رمضان و عملی مانند حج، زکات، نماز و روزه انسان را در مسیری قرار می‎دهد که نفسانیت خود را ضعیف کند، منتهی در شب‎های قدر این موضوع ویژه‎تر است.

وی افزود: در شب‏های قدر انسان‎ها چندین روز روزه گرفته‎اند و معنویت اعمالی مانند حج عمره و خواندن مناجات شعبانیه به اوج زمینه نزدیکی به خدا رسیده‎اند و می‎توانند به راحتی موانع بین خود و خداوند را بردارند. این که شب قدر سه شب است وسایل و ابزاری برای انسان است که او را از یکنواختی خارج کند؛ چراکه همواره یکنواختی برای انسان آزاردهنده است و در این که دقیقاً مشخص نیست شب قدر چه زمانی است حکمتی وجود دارد که انسان از رحمت خداوند ناامید نشود.

وی اظهار کرد: در شب قدر مقدرات انسان نوشته می‌شود، ولی این موضوع به این معنی نیست که اختیار انسان تاثیر ندارد، بلکه انسان همیشه مختار است و تقدیر نسبی است.

مهرانفر تصریح کرد: سرنوشت انسان به برخورد او با قضایا مرتبط است و برخورد او تعیین می‎کند سرنوشت او خوب باشد و یا نه؟ به‌ عنوان مثال تقدیر شده است پولی به دست انسان برسد، ولی استفاده خوب یا بد از آن اختیار است؛ لذا تقدیر به معنای سلب اختیار از انسان نیست.

انتهای پیام

کد N397704

وبگردی