آفتاب

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه روسیه

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه روسیه

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که اوباما مایل است یک طرفه تحریم‌های جدیدتری را علیه روسیه اعمال کند،‌ اما تاکید کرده‌اند که اقدام هماهنگ آمریکا و اتحادیه اروپا می‌تواند حاکی از یک "هدف مشترک" علیه حمایت روسیه از جدایی طلبان اوکراین باشد.

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که اوباما مایل است یک طرفه تحریم‌های جدیدتری را علیه روسیه اعمال کند،‌ اما تاکید کرده‌اند که اقدام هماهنگ آمریکا و اتحادیه اروپا می‌تواند حاکی از یک "هدف مشترک" علیه حمایت روسیه از جدایی طلبان اوکراین باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور نوشت که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا تنها ساعاتی پیش از آنکه رهبران اتحادیه اروپا در زمینه تحریم‌های بیشتر علیه روسیه تصمیم‌گیری کنند، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه در حوزه‌های انرژی، بانکداری و شرکت‌های دفاعی اعمال کرد.

اوباما اخیرا در تماس‌های تلفنی با همتایان اروپایی خود از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرده بود که قصد دارد در پی ادامه فعالیت‌های "مخرب" روسیه در اوکراین، اقدامات تنبیهی جدیدی علیه این کشور اعمال کند.

اما اوباما هم‌چنین به شرکای اروپایی خود گفت که نسبت به صورت گرفتن یک اقدام مشترک برای نشان دادن وحدت میان هم پیمانان غربی امیدوار است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته با همتایان اروپایی خود در زمینه ساختار و زمانبندی اقدامات علیه روسیه هماهنگی‌های نزدیکی داشته‌ایم.

این مقام با اشاره به نشست سران و دولتمردان اتحادیه اروپا در بروکسل در عصر روز چهارشنبه، گفت که این نشست‌ها "لحظه مهمی را برای ورود به این مسئله و هماهنگی با هم‌پیمانان اروپایی خود وارد عمل شویم فراهم آورده است."

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند اوباما قصد داشته که در صورت اجبار به تنهایی تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه اعمال کند. اما کاخ سفید اعلام کرده که از آنجایی که روسیه از ابتدای سال جاری میلادی به حضور خود در بحران اوکراین شدت بخشیده، اقدامات آمریکا در صورتی که با هماهنگی اتحادیه اروپا باشد تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

اقدامات آمریکا علیه روسیه شامل منع سرمایه‌گذاری جدید آمریکا در گازپروم و بانک توسعه دولتی روسیه و دو شرکت انرژی نوواتک و روسنفت است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این اقدامات راه برای این شرکت‌ها برای تامین امنیت سرمایه‌گذاری مالی طولانی مدت و میان مدت سخت خواهد کرد.

همچنین خزانه‌داری آمریکا هشت شرکت تسلیحاتی روسیه و شماری از افراد این کشور از جمله چهار مقام روسی را تحریم کرده است که این افراد شامل مقامات شرکت اف اس بی، شرکت خدمات امنیتی فدرال روسیه، نخست وزیر خود خوانده جمهوری مردمی دونتسک و یکی از دستیاران ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه است.

از سوی دیگر خبرگزاری شینهوا گزارش داد که رهبران اتحادیه اروپا در نشست ویژه خود در شورای اروپا تصمیم گرفتند هم راستا با اقدامات آمریکا تحریم‌های خود علیه روسیه را افزایش دهند.

در بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر شد، آمده است که شورای اروپا تاکید کرده تا اقدامات محدود کننده‌ای علیه روسیه بردارد که این اقدام شامل شخصیت‌های حقوقی روس نیز می‌شود.

در این بیانیه آمده است که درخصوص لیست نخست این شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در پایان ماه ژوئیه تصمیم‌گیری خواهد شد. شورای اروپا هم‌چنین ادامه فعالیت‌های "غیرقانونی" از سوی شبه نظامیان مسلح در شرق اوکراین را محکوم کرد. این شورا هم‌چنین از بانک سرمایه‌گذاری اروپا و بانک بازسازی و توسعه اروپا خواست تا فعالیت‌های جدید درخصوص تامین هزینه پروژه‌ها در روسیه را به حالت تعلیق در آورد.

مرکل در ابتدای این نشست اعلام کرد: ما بر این باوریم که کمک روسیه به صلح در اوکراین کافی نیست.

هم‌چنین دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در این نشست تاکید کرد: بحث‌های مهمی در این نشست وجود دارد و مهمتر از همه این است که شرایط اوکراین قابل پذیرش نیست.

وی تاکید کرد: تمامیت ارضی اوکراین از سوی روسیه مورد احترام نیست و ما باید در این نشست پیام روشن و اقدامات روشنی برای روسیه ارسال کنیم.

این در حالی است که سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفت که تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت‌ها و بانک‌های روسی روابط روسیه و آمریکا را پیچیده‌تر خواهد کرد.

وی افزود که مسکو گام‌هایی را به منظور پاسخ به این اقدام برخواهد داشت که برای واشنگتن "دردناک" خواهد بود.

انتهای پیام

کد N397700

وبگردی