آفتاب
سیداحمد خاتمی:

ای کاش! ای کاش! فرصت‌سوزان در هنگام مرگ بی‌فایده است

ای کاش! ای کاش! فرصت‌سوزان در هنگام مرگ بی‌فایده است

یک عضو مجلس خبرگان گفت: استغفارهای شب‌های قدر حکایت از آن دارد که در این شب برای ریختن هدیه معنوی در جام وجود انسان نیاز است ابتدا ظرف وجودی انسان از پلیدی‌ها پاک شود.

یک عضو مجلس خبرگان گفت: استغفارهای شب‌های قدر حکایت از آن دارد که در این شب برای ریختن هدیه معنوی در جام وجود انسان نیاز است ابتدا ظرف وجودی انسان از پلیدی‌ها پاک شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران ،آیت‌الله سید احمد خاتمی در مراسم پرفیض احیای شب نوزدهم که در مصلای امام خمینی(ره) ساری برگزار شد با اشاره به حضور گسترده مردم در شب قدر، اظهار کرد: از استانی که افتخار اولین حکومت مرکزی اهل بیت(ع) را دارد انتظار چنین مجلس فاخری می‌رود. این جماعتی که در این شب گرد هم آمده‌اند از نسل کسانی هستند که زیر پرچم اهل بیت(ع) رفتند و محبت اهل بیت(ع) در گوشت و پوست و خون‌شان آمیخته است.

وی با اشاره به «سبقت رحمت خداوند بر غضب او»، تصریح کرد: چون خداوند نمی‌خواهد بندگانش راه جهنم را بروند فرصت‌های ویِژه‌ای را برای بندگانش قرار داده که ماه مبارک رمضان نمونه‌ای از این فرصت مغتنم است و در این ماه به ویژه لیالی قدر که قلب ماه رمضان است درهای جهنم بسته و درهای بهشت باز است.

وی با اشاره به سه برخورد افراد با این فرصت‌ها افزود: گروه اول فرصت‌سوزند و شب‌های قدر با شب‌های دیگر سال‌شان تفاوتی ندارد و آن‌هایی که این منش را دارند بدانند که اشتباه می‌کنند؛ چراکه وقتی سایه مرگ سنگینی کند، ای کاش! ای کاش! آنان شروع می‌شود که جز حسرت سودی نخواهد داشت. گروه دوم کسانی هستند که بهره معمولی از این شب‌ها دارند و به این شب‌ها بعنوان یک سنت و تشریفات می‌نگرند و این‌ها فرصت سوز نیستند ولی بهره شایسته را از این شب‌ها ندارند. برخورد سوم برخورد کسانی است که بهترین بهره را از این شب‌ها می‌برند بطوری که سرنوشت سال‌شان را در این شب به بهترین وجه رقم زده و با استغفار، آشتی، آه و ناله‌ای که با خدای خود دارند عمرشان را بیمه می‌کنند و مطمئنا دست خالی برنمی‌گردند.

امام جمعه موقت تهران گفت: آن‌که در شب‌های قدر هدفمند بیدار است و با برنامه‌ریزی اهل بیت(ع) شب‌های قدر را احیا می‌دارد، حظ کامل معنوی را خواهد برد.

وی اظهار کرد: دعای صد بند جوشن کبیر دعایی است که به پیامبر(ص) هدیه داده شده و مثل دژی استوار است و در این دعا وقتی هزار بار نام خداوند را ببرید سرانجام این صاحبخانه در را به روی شما باز می‌کند.

وی با اشاره با اعمال شب‌های مبارک قدر، ادامه داد: ذکر100 مرتبه استغفرالله و اتوب الیه و قرائت نماز دو رکعتی که بعد از حمد هفت توحید دارد و در پایان نماز 70 مرتبه ذکر استغفرالله و اتوب الیه از اعمال این شب است.

خاتمی با اشاره به ذکر استغفارهای فراوان در شب‌های قدر، اظهار کرد: استغفارهای شب‌های قدر حکایت از آن دارد که در این شب برای ریختن هدیه معنوی در جام وجود انسان نیاز است ابتدا ظرف وجودی انسان از پلیدی‌ها پاک شود.

وی با اشاره به برنامه سوم شب احیا خاطرنشان کرد: در اعمال شب‌های قدر آمده است برای قرآن حساب دیگر باز کن و در مراسم احیا قرآن را مقابل صورت بگیر و نیز آن را بر بالای سر ببر تا ما باورمان شود این کتاب یک کتاب معمولی نیست بلکه تجلی خود خداست.

وی با اشاره به برنامه چهارم شب قدر افزود: اقامه 100 رکعت نماز پل ارتباطی بین خدا و بنده است و نماز توصیه امام صادق(ع) در واپسین لحظات عمر مبارک‌شان بود.

این عضو مجلس خبرگان با بیان این‌که «امشب شب ولایت است»، گفت: همان تعبیر که برای توحید وارد شده است درباره ولایت نیز نقل است و شب احیا بدون ولایت امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به برنامه‌های ولایتی شب احیا ادامه داد: بردن نام 14 معصوم نزد خدا،نوعی اعلام موضع است که ما بر عقیده و روش آنان هستیم و گفتن100 مرتبه اللهم العن قتلته امیرالمومنین(ع) به معنای این است که خدایا تمام کسانی که در قتل علی(ع) دست داشتند و زمینه را برای قتل او فراهم کردند لعنت کن.

وی شب قدر را شب امام زمان(عج) دانست و افزود: در این شب که همه ملائک و فرشتگان به زمین می‌آیند باید یک شخصیت در شان فرشتگان آن‌ها را میزبانی کند و این میزبان همان قطب عالم امکان حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) است.

خاتمی شب قدر را شب امام حسین(ع) و شب زیارت اباعبدالله دانست و گفت: از این‌که در شب قدر، روز عرفه، در عید قربان، عید فطر و... سفارش شده نام حسین(ع) را بگوییم این است که تمام دین مدیون حسین (ع) است و اگر حسین(ع) نبود اسلام زنده نمی‌ماند.

وی با بیان این‌که «شب قدر همراه است با داغ حضرت علی(ع) در شب نوزدهم و شهادت ایشان در شب بیست و یکم و نیز بعد از شهادت‌شان در شب بیست و سوم» خاطرنشان کرد: شب قدر با اسلام مجسم یعنی علی(ع) پیوند خورده است. علی(ع) محبوب خدا و تجسم یک زندگی الهی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به سالنامه زندگی علی(ع) اشاره کرد و افزود: مولود کعبه، از شش سالگی تحت تربیت پیامبر(ص) بود، اولین مومن به پیامبر(ص) بود، برای رهایی ایشان از کشته شدن در بستر پیامبر(ص) خوابید. این تاریخ زندگی امیر المومنین(ع) تا سن 23 سالگی بود. از 23 سالگی تا 33 سالگی امام علی(ع) در 80 جنگ شرکت کرد چنانکه گفته‌اند در هنگام غسل کردن بدن مطهر این امام در بدنش هزار زخم داشت. مولا علی(ع) از 33 سالگی تا سن 58 سالگی دوره بسیار تلخی را سپری کرد که تعابیر همچون خاشاک در چشم، استخوان در گلو، خوردن تلخ‌ترین میوه، قرار داشتن نوک تیز شمشیر بر روی قلب گویای مظلومیت ایشان است. دوران 58 تا 63 سالگی دوره حکومت علی(ع) بود. این دوره حکومت هم قصه پرغصه دارد که بزرگترین آن غصه امشب است.

خاتمی خاطرنشان کرد: تعبیر من این است که امیر المومنین (ع) یک مرگ داشت و یک شهادت مرگ علی(ع) زمانی بود که همسرش را زدند و صورتش را نیلی کردند.

انتهای پیام

کد N397677

وبگردی