آفتاب

اهداء خون‌، اهداء زندگی

اهداء خون‌، اهداء زندگی

‌مدیرکل سازمان انتقال خون استان کردستان گفت: کسانی که بیماری‌های جسمی و روانی دارند، قبل از اهدای خون باید مورد ارزیابی و معاینه کامل قرار گیرند.

دکتر محمد سعید کریمیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، با اشاره به اینکه فعالیت انتقال خون یک اقدام عام المنفعه است، اظهار کرد: همان‌گونه که در آیه شریفه 32 سوره مائده آمده است "نجات جان یک انسان به مثابه نجات جان همه‌ی انسان‌هاست"، همراهی و همیاری تمامی آحاد جامعه با این سازمان شراکت در امری معنوی و کسب اجری اخروی است.

وی افزود: افرادی می‌توانند اقدام به اهداء خون کنند که دارای حداقل 18 سال و حداکثر 60 سال سن و همچنین حداقل 50 کیلوگرم وزن باشند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کردستان با بیان اینکه رعایت فواصل اهدای خون الزامی است، گفت: حداقل فاصله بین دو نوبت اهدای خون هشت هفته(56 روز) است و هر اهدا‌کننده می‌واند دو ماه یک بار برای اهدای خون مراجعه کند.

وی محقق شدن این امر را منوط به داشتن فشار خون طبیعی و سلامت جسمی و روانی دانست و ادامه داد: بروز برخی بیماری‌ها می‌توانند فرد را به طور موقت یا دائم از اهدای خون محروم کند، چرا که اهداء خون در این شرایط ممکن است برای سلامت اهدا‌کننده ‌یا فرد گیرنده خون با خطراتی همراه باشد.

کریمیان با اعلام اینکه در صورت ابتلا به هر یک از موارد بیماری، فرد باید پزشک انتقال خون را برای ارزیابی وضعیت و تصمیم گیری صحیح در جریان قرار دهد، بیان کرد: این بیماری‌ها شامل کم خونی، دیابت، بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی، بیماری‌های بدخیم، اختلالات انعقادی و بیماری‌های خونریزی دهنده است.

وی ادامه داد: ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان و یا سابقه غش، صرع و تشنج، زردی یا یرقان در خود یا خانواده، بیماری‌های عفونی،‌ سل، تب مالت، سابقه خال کوبی، حجامت، تاتو، چاقو خوردگی و یا سقط جنین در خانم ها و همچنین سابقه اعمال جراحی، تزریق خون و فرآورده‌های آن طی یک سال اخیر، سابقه مصرف هر نوع داروی خاص و در نهایت مسافرت به خارج از کشور و یا مناطق مالاریا خیز در یک سال اخیر از دیگر بیماری‌هایی است که قبل از خون دهی باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کردستان در پایان ضمن تأکید بر اینکه اگر فردی واجد شرایط اهدای خون نیست و یا بنا به تشخیص پزشک انتقال خون از اهدای خون منع شده است، نباید میدان را خالی کند، خاطرنشان کرد: این افراد می‌توانند به کمک اطلاعاتی که در زمینه اهدای خون کسب کرده‌اند، دوستان و نزدیکانشان را به نجات دادن یک زندگی تشویق کنند.

‌انتهای پیام

کد N397616

وبگردی