آفتاب
موسوی لاری:

مشکلات جوامع اسلامی ناشی از بدفهمی از قرآن و تنگ‌نظری است

مشکلات جوامع اسلامی ناشی از بدفهمی از قرآن و تنگ‌نظری است

یک عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز گفت: آن‌چه که امروز جوامع اسلامی را دچار مشکل کرده، بدفهمی از قرآن و تنگ‌نظری است و این خشونت‌ها و عدم تحمل‌های یکدیگر به خاطر بدفهمی از قرآن است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی لاری در مراسم شب قدر حسینیه فاطمه‌الزهراء (س) در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت شب‌های قدر و با بیان این‌که «باید بدانیم در شب‌های قدر چه اتفاقی افتاده است» خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های مهم شب قدر این است که قرآن مجید به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است.

وی با بیان این‌که «باید از این ایام و از این شب‌ها برای ارتباط هرچه بیشتر با خداوند استفاده کنیم»، گفت: شب قدر شبی است که اگر درک و فهم درستی از فضیلت این شب به وجود آید بشر می‌تواند بهتر موقعیت خود را بشناسد؛ چراکه در این شب مقدس سرنوشت انسان‌ها تا قدر سال آینده رقم می‌خورد و ما می‌توانیم برنامه یک ساله خود را جهت ارتباط بیشتر با خداوند تنظیم کنیم.

وی بخش دیگری از صحبت‌های خود را به تشریح علت نزول تدریجی قرآن در کنار نزول دفعی آن اختصاص داد و گفت: قرآن علاوه بر این‌که یک بار به صورت دفعی بر پیامبر نازل شد به صورت تدریجی نیز در طول 23 سال متناسب با نیازها و شرایط جامعه بر پیامبر (ص) نازل شد.

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با اشاره به در پیش بودن شب‌های قدر، گفت: شب قدر شب احیاست و یکی از علل این‌که ما قرآن را بر روی سر می‌گیریم این است که بیان کنیم پشتوانه فکری ما قرآن است و در واقع پیوند فکری خود را با قرآن نشان دهیم.

وی با طرح این پرسش که «چرا نزول دفعی قرآن تبدیل به نزول تدریجی در طی 23 سال می‌شود؟» گفت: قرآن در جامعه‌ای نازل شد که در آن عصر جامعه عرب دو ویژگی داشت؛ از یک طرف به مقوله فصاحت و بلاغت توجه داشت و از سوی دیگر در این جامعه کسانی که باسواد بودند و در واقع قادر به خواندن و نوشتن بودند هفده نفر بودند.

وی گفت: قرآن کتاب هدایت است و نه کتاب رمان و قصه و جهت‌گیری اصلی آن هدایت انسان‌هاست. در حدود 90 اسم و وصف برای قرآن در خود قرآن مجید آمده است. این کتاب آمده که مردم را هدایت کند و می‌خواهد مخاطبین بتوانند آن را درک و فهم کنند.

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: قرآن نازل شد و می‌خواست اعتقادات و باورهایی که در جامعه آن زمان نفوذ کرده بود را تغییر دهد و باید جهان‌بینی افراد را عوض می‌کرد. کتابی که می‌خواهد معروف‌های جامعه را تغییر دهد و یک نظم جدیدی را ایجاد کند شرط اولش این است که مخاطب آن، آن کتاب را درک کند و با آن ارتباط برقرار کند.

وی با بیان این‌که «فلسفه قرآن کریم آشنا کردن مردم با یک سلسله اعتقادات، اخلاقیات، احکام، بایدها و نبایدها است چنان‌که مردم بر اساس آن روابط اجتماعی و فردی خود را تنظیم کنند»، گفت: به نظر می‌رسد در فلسفه تدریجی نزول قرآن سه موضوع مورد توجه بوده است از سویی خود شخص پیامبر اسلام (ص)؛ چراکه پیامبر(ص) از قرآن به عنوان معجزه خود یاد می‌کند و این‌که ارتباط پیامبر(ص) با خداوند تنها محدود به یک بار نشود و متناسب با هر مساله و مشکلی پیام خداوند در اختیار او باشد.

وی همچنین با بیان این‌که «در این مساله به موضوع مخاطبان قرآن نیز توجه شده است»، گفت: جامعه آن زمان خواندن و نوشتن بلد نبود ولی حافظه قوی داشت. پیامبر(ص) قرآن را می‌خواندند و صحابه آن را حفظ می‌کردند.

موسوی لاری ادامه داد: در آن زمان پیامبر(ص) مخالفانی داشت که این مخالفان حرف و حدیث‌هایی را بیان می‌کردند و با توجه به نزول تدریجی قرآن، پیامبر(ص) به این تشکیک‌ها و شبهاتی که مطرح می‌شد جواب می‌دادند و زمانی که می‌رفت تشکیک مخالفان اثر بگذارد آیه‌ای از آیات قرآن نازل می‌شد که آن تشکیک‌ها را برطرف کند.

وی با بیان این‌که «قرآن تدریجی نازل شد برای این‌که پیامبر (ص) تقویت شود و از طرف دیگر مسلمانان بتوانند آن را خوب درک کنند، حفظ کنند و از سوی دیگر مشرکان رسوا شوند»، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امروز می‌بینیم که در برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ‌خواندن و نشر قرآن ترویج می‌شود و روزانه هزاران قرآن چاپ و به مردم هدیه داده می‌شود ولی درک از قرآن ترویج نمی‌شود.

وی گفت: اگر ما مسلمانان به واقع عامل به قرآن بودیم وضعیت مسلمانان این‌گونه نبود و دیگر یک مسلمان افتخار نمی‌کرد که مسلمان دیگری را کشته و به واسطه کشتن او به بهشت می‌رود و این‌ها همه ناشی از بدفهمی از قرآن است.

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: آن‌چه که امروز جوامع اسلامی را دچار مشکل کرده بدفهمی از قرآن و تنگ‌نظری‌هاست و این خشونت‌ها و عدم تحمل یکدیگر به خاطر بدفهمی از قرآن است.

وی گفت: قرآن کتاب اخلاق است و مسلمانان را دعوت به رعایت اخلاق کریمه کرده است، ولی متاسفانه می‌بینیم در برخی از سایت‌ها در کشور که از پول بیت‌المال تزریق می‌شود چقدر دروغ و بی‌اخلاقی وجود دارد.

وی با بیان این‌که «این سوء استفاده‌ها عدم پایبندی به قرآن و اسلام را نشان می‌دهد»، در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: چه کسانی حضرت علی (ع) را به شهادت رساندند؟ کسانی که در جنگ نهروان قرائت قرآن آن‌ها ترک نمی‌شد ولی فهم نادرست و عدم تامل در قرآن به یک نوع تظاهرگری همراه با خشونت تبدیل شد و این امر منجر به شهادت حضرت علی (ع) شد که خود قرآن ناطق بود.

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با بیان این‌که «باید قرآن را کتاب عمل و ذکر قرار دهیم»، گفت: مهمترین خطر این است که قرآن را تقدیس و ظاهرگرایی کنیم ولی به قرآن عمل نکنیم و دچار بدفهمی از قرآن شویم.

انتهای پیام

کد N397584

وبگردی