آفتاب

روسیه پایگاه جاسوسی‌اش در کوبا را بازگشایی می‌کند

روسیه پایگاه جاسوسی‌اش در کوبا را بازگشایی می‌کند

به گزارش یک روزنامه روسی رییس جمهور روسیه بعد از بازدید از کوبا اعلام کرد که این کشور به صورت اولیه با بازگشایی یک مرکز شنود در کوبا که در جریان جنگ سرد علیه آمریکا استفاده می‌شد، موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، این روزنامه روسی گزارش داده است که به گفته منابع مختلف از مقامات روسی، روسیه و کوبا درباره قواعد کلی بازگشایی پایگاه "لوردز" که از سال 2001 کنار گذاشته شده، توافق کرده‌اند.

به گفته این روزنامه، این توافقات در جریان سفر اخیر ولادیمیر پوتین به هاوانا شکل گرفته‌اند.

پایگاه جاسوسی لوردز در پی دستور ولادیمیر پوتین به منظور کاهش هزینه‌ها و در جهت نزدیک شدن مجدد به آمریکا بعد از حملات 11 سپتامبر، تعطیل شد. اما مقامات مسکو انگیزه جدیدی به برقراری ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین و کوبا، متحدش در طول جنگ سرد نشان داده‌اند. این انگیزه در پی تخریب روابط روسیه و غرب در جریان بحران روسیه ایجاد شده است.

این پایگاه جاسوسی در سال 1964 راه‌اندازی شد و برای شنود سیگنال‌های رادیویی مختلف شامل سیگنال‌های زیردریایی‌ها و کشتی‌ها و ارتباطات ماهواره‌ای استفاده می‌شد.

با این حال وزیر دفاع و مقامات ارشد نظامی از ابراز نظر در مورد این توافقات خودداری کرده‌اند.

در جریان سفر پوتین به کوبا، روسیه همچنین با کاهش 90 درصد از بدهی کوبا که در زمان شوروی سابق قرض شده بود موافقت کرد. مبلغ کل این بدهی حدود 35 میلیارد دلار است.

در سال‌های گذشته و در زمان فعال بودن پایگاه جاسوسی لودرز در کوبا، روسیه سالیانه 200 میلیون دلار به کوبا پرداخت می‌کرد.

یک مقام اسبق سرویس اطلاعات خارجی روسیه همچنین به این روزنامه گفته است که این پایگاه جاسوسی می‌تواند جایگاه روسیه در سطح بین‌المللی را تحکیم بخشد.

این مقام اطلاعاتی هم‌چنین اظهار کرد: پایگاه جاسوسی لودرز به روسیه این امکان را می‌دهد تا تمام مناطق غربی را تحت نظر داشته باشد. برای روسیه که برای حقوق قانونی‌اش و جایگاهش در مجامع بین‌المللی در حال جنگ است، این اتفاق کم ارزش‌تر از دوران اتحاد جماهیر شوروی نیست.

انتهای پیام

کد N397567

وبگردی