آفتاب

اعلام آتش‌بس پنج‌ساعته در غزه

اعلام آتش‌بس پنج‌ساعته در غزه

پس از ۹ روز حملات مرگ‌بار رژیم صهیونیستی به غزه که 220 شهید بر جا گذاشته، این رژیم اعلام کرده است در یک "آتش‌بس انسان‌دوستانه" این حملات را برای پنج ساعت متوقف می‌کند تا فلسطینی‌ها بتوانند آب، غذا و دیگر کالاهای اساسی را تهیه کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سامی ابوزهری، سخنگوی حماس نیز گفته که این گروه هم در مدت این آتش‌بس، راکت پرتاب نمی‌کند.

این آتش‌بس از ۱۰ صبح امروز (پنجشنبه) به وقت محلی آغاز می‌شود.

یوآف مردخای، از مقامات ارشد ارتش رژیم صهیونیستی گفته است سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی خواستار این آتش‌بس شده بودند.

وی در مصاحبه با بی‌بی‌سی عربی گفته است مردم غزه می‌توانند در این پنج ساعت آب، غذا و دیگر کالاهای اساسی را انبار کنند.

نوارغزه که از دو سو بین سرزمین‌های اشغالی و مصر قرار گرفته، از هفت سال پیش در محاصره زمینی، دریایی و هوایی رژیم صهیونیستی است.

رژیم صهیونیستی رفت‌وآمد مردم و نقل و انتقال کالا به این منطقه را به‌شدت محدود کرده است. هم‌زمان دولت مصر هم مرزهای جنوبی نوار غزه را مسدود نگه داشته است.

رژیم صهیونیستی از روز هشتم ژوئیه، دور اخیر حملات موشکی به غزه را آغاز کرد. مقام‌های فلسطینی می‌گویند دست‌کم ۲۲۰ نفر در این حمله‌ها شهید شده‌اند و بیش از ۱۸۰۰ نفر مجروح بر جا گذاشته است.

در همین مدت از غزه هم ۱۲۰۰ راکت به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است.

رژیم صهیونیستی می‌گوید حملات علیه غزه، برای متوقف‌کردن راکت‌پراکنی از غزه است اما سازمان ملل متحد می‌گوید اغلب قربانیان این حملات تاکنون غیرنظامیان و کودکان بوده‌اند.

آتش‌بس رد شده مصر

مصر به اسرائیل و حماس پیشنهاد داده بود که از صبح سه‌شنبه، ۱۵ ژوئیه، آتش‌بس کنند و بعد در قاهره به مذاکره بنشینند.

اسرائیل این پیشنهاد را پذیرفت اما حماس اعلام کرد در جریان این طرح نبوده و از رسانه‌ها درباره جزئیات آن باخبر شده و آن را رسما رد کرده است.

حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی می‌گویند هرگونه توافقی با رژیم صهیونیستی باید شامل رفع محاصره غزه باشد که این منطقه را در فقر شدید نگه داشته و به گفته آنها بیکاری را به حدود ۴۰ درصد رسانده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ضمن محکوم‌کردن کشته‌شدن غیرنظامیان، گفت که واشنگتن به تلاش‌هایش برای رسیدن به یک آتش‌بس ادامه می‌دهد.

در همین حال مقامات ارشد حماس و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، برای گفت‌وگو درباره بحران غزه به قاهره، پایتخت مصر، رفته‌اند.

همزمان با شدت یافتن حمله‌های هوایی به غزه، تعداد بیشتری از اعضای هیات دولت رژیم صهیونیستی خواهان حمله زمینی شده‌اند.

رژیم صهیونیستی به ده‌ها هزار نفر از ساکنان شهر بیت‌لاهیا و دو منطقه در حومه شهر غزه هشدار داده است که خانه‌های خود را ترک کنند. ارتش اسرائیل گفته است که نیروهایش به‌زودی در این مناطق دست به حمله خواهند زد.

اما خبرنگاران می‌گویند جابه‌جایی این جمعیت در غزه، برای اغلب آنان ناممکن و طاقت‌فرسا است.

سازمان ملل متحد می‌گوید در این دور تازه درگیری‌ها، تا کنون ۱۳۷۰ خانه در غزه ویران شده‌اند و بیش از ۱۸ هزار نفر آواره شده‌اند.

انتهای پیام

کد N397508

وبگردی