موسوی لاری در حسینیه فاطمه الزهرا:

مسلمان کشی به خاطر بدفهمی از قرآن است

سیاست داخلی

برخی از همین سایت ها که از بیت المال ارتزاق می شود، به راحتی اخلاق را زیر پا می گذارند و بر هر کسی که بخواهند برچسب می زنند که این امر نشان از عدم پایبندی آنان به اسلام و قرآن است.

وزیر کشور دولت اصلاحات آنچه که امروز جامعه اسلامی را دچار مشکل کرده است بدفهمی از قرآن و تنگ نظری دانست و گفت:اینکه برخی افراد نمی توانند یکدیگر را بفهمند به خاطر بدفهمی قرآن و تقدیس آن است بدون اینکه در عمل به آن توجهی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری طی سخنانی در مراسم شب نوزدهم حسینیه فاطمه الزهرا با موضوع فلسفه تدریجی نزول قرآن، ماه مبارک رمضان را فرصتی برای ارتباط انسان با مبدا اصلی خواند و گفت: در میان روزها، شب ها و لحظات ارزشمند ماه رمضان، شب قدر از ویژگی های فوق العاده ای برخوردار است و طبق سوره قدر در این شب قرآن نازل شده است.

وزیرکشور دولت اصلاحات با طرح این پرسش که پیامبر در ماه رجب مبعوث شد اما چگونه قرآن در شب قدر و در ماه رمضان بر وی نازل شد، اظهار کرد: اولین آیه ای که بر پیامبر اکرم در روز بعثت نازل می شود آیه اقرا باسمک الذی خلق است و از سویی قرآن، مبدا نزول قرآن را در شب قدر عنوان کرده است. از این رو همه مفسران شیعی و سنی با کمک گرفتن از آیات قران گفته اند که این کتاب آسمانی یک نزول دفعی و یک نزول تدریجی داشته است.

عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: انتظار عموم در عصر بعثت این بوده است که وقتی معجزه پیامبر اکرم (ص) کتاب آسمانی است، این کتاب را یکجا و به صورت مجموعه واحد در اختیار آنها قرار دهد اما چگونه شده که در طول 23 سال آیاتی از قرآن بر پیامبر (ص) نازل و ایشان آن را برای مردم قرائت می کردند.

وی با بیان اینکه در شب قدر با سرگرفتن قرآن باید به دنبال پیوند اندیشه های خود با قرآن باشیم، یادآور شد: به گفته مفسران در قرآن از دو واژه برای فرستادن آیات قرآن استفاده شده است که یکی «انزال» به معنای نزول دفعی و دیگری «تنزیل» به معنای نزول تدریجی قرآن بر پیامبر اسلام است.

موسوی لاری در ادامه سخنان خود به بیان دلیل نزول تدریجی قرآن بر پیامبر پرداخت و گفت: در عصر بعثت فصاحت و بلاغت از اهمیت بالایی برخوردار بود و شعرا در بالاترین حد فصاحت بودند. از سوی دیگر در شهر مکه که مرکز اصلی نزول قرآن است، بین هفت تا هفده نفر توان خواندن و نوشتن را داشتند. از این رو کتاب آسمانی قرآن قرار بود در اختیار کسانی قرار گیرد تا براساس آن روابط فردی و اجتماعی خود را شکل دهند. طبیعی است که اگر قرار بود بیش از 6 هزار آیه به صورت یکجا در اختیار مردم گذاشته شود، آنها نمی دانستند و نمی توانستند از این فرصت به خوبی بهره گیرند و باورهایی که در جامعه رسوب کرده را تغییر و جهان بینی انسان را تغییر دهند.

وی ادامه داد: در صورتی که قرآن به صورت یکجا بر مردم عرضه می شد، شاید تاثیر روشنگری داشته باشد اما چنانچه به تناسب نیاز و در نقطه نیاز، آیاتش نازل شود، بدون شک بهره بردن انسان نیز بیشتر خواهد بود.

عضو مجمع روحانیون مبارز یکی دیگر از عوامل نزول تدریجی قرآن کریم را دلگرم کردن پیامبر (ص) عنوان کرد و افزود: به گفته برخی مفسران دلیلی نازل شدن تدریجی قرآن این بود که ارتباط پیامبر با خدا یکباره نباشد بلکه در هر مشکلی پیام خدا در اختیارش قرار گیرد و از لحاظ روانی مورد حمایت باشد.

موسوی لاری با بیان اینکه مردم در جوامع بدوی به خصوص صحراگردان ها از حافظه بسیاری خوبی برخوردار بودند، ادامه داد: در زمان نزول، چهار- پنج آیه نازل می شد و ایشان آن را برای اصحاب می خواندند و آنها نیز آن را حفظ می کردند.از این رو پیامبر به صورت تدریجی مسائل را به اصحاب می گفت. به طور مثال احکام مربوط به ربا، شرب خمر و عفاف و حجاب در چند سال آخر زندگی پیامبر بر ایشان نازل شد.

وزیر کشور دولت اصلاحات از خاصیت های دیگر نزول تدریجی قرآن را آماده کردن انسان برای عمل به دستورات و احکام قرآن عنوان کرد.

عضو مجمع روحانیون با ابراز تاسف از اینکه از زمان نزول قرآن کریم تا کنون، استفاده از این کتاب آسمانی به عنوان کتاب ذکر و تفننی مطرح بوده است، ابراز کرد: از بعد از پیامبر و در دوران حکومت امویان و عباسیان، صاحبان قدرت تنها به دنبال حفظ قرآن بودند، همانگونه که امروز در کشورهای حاشیه خلیج فارس روزانه هزاران کتاب قرآن چاپ می شود و همه در حال خواندن این کتاب آسمانی هستند اما کسی به فهم آن توجه نمی کند که اگر این مسئله مورد فهم قرار می گرفت، اوضاع مسلمانان اینگونه نبود و شاهد این همه خشونت نبودیم.

موسوی لاری اقدامات افراط گونه و مسلمان کشی توسط مدعیان مسلمانی را بدفهمی از قرآن دانست و گفت: آنچه که امروز جامعه اسلامی را دچار مشکل کرده است بدفهمی از قرآن و تنگ نظری است. این مسئله تنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس مربوط نمی شود و در ایران نیز همین مشکل وجود دارد. اینکه برخی افراد نمی توانند یکدیگر را بفهمند به خاطر بدفهمی قرآن و تقدیس آن است بدون اینکه در عمل به آن توجهی کنند.

وی ادامه داد: برخی از همین سایت ها که از بیت المال ارتزاق می شود، به راحتی اخلاق را زیر پا می گذارند و بر هر کسی که بخواهند برچسب می زنند که این امر نشان از عدم پایبندی آنان به اسلام و قرآن است. کسانی علی ابن ابی طالب را کشتند که در جنگ نهروان قرائت قرآن شان ترک نمی شد. آنها قرآن را برای تقدیس می خواستند اما بدان عمل نمی کردند.

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: عدم تامل و تدبر در قرآن، ظاهرگرایی خشونت بار را در پی داشت که اولین نتیجه آن شهادت حضرت علی (ع)؛ قرآن ناطق بود.

وزیر کشور دولت اصلاحات در پایان مهم ترین خطری که متوجه مسلمانان است را تقدیس قرآن و عمل نکردن به آن عنوان کرد.

 

کد N397413

وبگردی