آفتاب
با حکم دادگاهی در لاهه؛

هلند به پرداخت غرامت به خانواده های بوسنیایی محکوم شد

هلند به پرداخت غرامت به خانواده های بوسنیایی محکوم شد

تهران – ایرنا – یک دادگاه غیرنظامی در لاهه، روز چهارشنبه دولت هلند را به پرداخت غرامت به خانواده های 300 بوسنیایی که در جنگ بالکان تحویل نیروهای صرب شده و سپس قتل عام شده بودند، محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادخواست برای 8 هزار مسلمان بوسنیایی نوشته شده بود، اما دادگاه، نیروهای هلند را در مورد تنها 300 نفر مقصر دانست.

در حکم قاضی ˈلاریسا آلوینˈ (Larissa Alwin)، آمده است: نیروهای صلحبان هلند با توجه به سابقه ارتش صربستان باید می دانستند که افرادی که توسط نیروهای صرب در 13 ژوئیه 1995 از اردوگاه متعلق به هلند خارج شده اند، احتمالا قتل عام خواهند شد.

ˈلاریسا آلوینˈ در حکم خود تاکید کرده است که ˈگردان صلحبانی هلندˈ به خاطر همکاری با نیروهای صرب در این مورد، عملی غیرقانونی انجام داده است.

این 300 نفر، از جمله هزاران مسلمانی هستند که پس از سقوط شهر ˈسربرنیتساˈ در 11 ژوئیه 1995 توسط نیروهای ژنرال ˈراتکو ملادیچˈ، کشته شدند.

جنگ بوسنی در سال های 1992 تا 1995 یکصد هزار کشته بر جا گذاشت.

دو روز پس از سقوط شهر، نیروهای صلحبانی هلند نیز تسلیم فشارهای ژنرال ملادیچ شدند و هزاران مسلمان که به اردوگاه هلند پناه آورده بودند را از این اردوگاه بیرون راندند.

نیروهای صربستان، افراد رانده شده را بر اساس جنسیت تقسیم و مردان را سوار بر کامیون کرد و در منطقه ای دور دست به رگبار بست. دیوان بین المللی کیفری در لاهه، قتل عام سربرنیتسا را نسل کشی نامیده است.

با این همه، دادگاه لاهه با توجه به اینکه شهر، سقوط کرده و گردان صلحبانی هلند در موضع ضعف و تسلیم قرار داشت، کشور هلند را در این حادثه مقصر ندانست.

رسانام**9163 **1010
کد N397178

وبگردی