آفتاب

با صدای دزدگیر ماشین همسایه بیدار می‌شوید؟

با صدای دزدگیر ماشین همسایه بیدار می‌شوید؟

"صداها"، آنچه که در بسیاری از لحظه‌های زندگی روزمره ما حضور دارند. صدای بلند موسیقی، تلویزیون، صحبت کردن مردم با تلفن همراهشان، ترافیک و صدای ماشین آلات ساختمانی.

ممکن است برای برخی این سوال ایجاد شود که سروصدا چگونه می‌تواند بر سلامت افراد تاثیرگذار باشد. خب، تا به حال برایتان پیش آمده که از یک خواب آرام با صدای دزدگیر ماشین همسایه تان بیدار شوید؟ این یک نمونه ساده آلودگی صوتی است. این سناریو را برای یک مدت زمان طولانی تصور کنید. استرس و کمبود خواب ِ ناشی از این اتفاق به راحتی می‌تواند سلامت جسمی و روانی شما را به خطر بیندازد.

مفهوم آلودگی برای بسیاری از ما تنها محدود به آلودگی طبیعت می‌شود در حالی که سروصدا که باعث اخلال در ریتم طبیعی زندگی است نیز می‌توان به عنوان یک آلاینده نام برد.

رضا زمانی، مشاور محیط زیست شهردار رشت در گفت‌وگو با خبرنگار دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، با بیان اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته بسیاری از بیماری‌ها تا سال 2020 ریشه در الگوی زندگی دارد، اظهار کرد: بخش اصلی و مهم این بیماری‌ها ناشی از آلودگی محیط زیست است.

وی افزود: یکی از انواع آلودگی‌های زیست محیطی، آلودگی صوتی است. آلودگی صوتی بعد از آلودگی شیمیایی دومین عامل مهم آلایندگی است و از خصوصیات مهم آن دارا بودن منابع بسیار گسترده است و نیز اثرات آن به صورت مستقیم مشاهده نمی‌شود اما در طول زمان بر روی انسان اثرگذار است.

زمانی ادامه داد: در سال 2005 سازمان بهداشت جهانی WHO اعلام کرد بیش از 300 میلیون نفر دارای آسیب‌های شنوایی حاصل از آلودگی صوتی بوده‌اند که بیش از 80 درصد از این افراد در کشورهای در حال توسعه و فقیر زندگی می‌کنند.

مشاور محیط زیست شهردار رشت تصریح کرد: افت شنوایی، دومین و شایعترین بیماری دنیا بعد از بیماری‌های اسکلتی و عضلانی است بر اثر آلودگی صوتی بوجود می‌آید، این بیماری غیرقابل برگشت و دائمی است و البته 100 درصد قابل پیشگیری است. آرام آرام ایجاد می‌شود، بدون عوارض و درد و پیش رونده است و متاسفانه ما تغییر آستانه شنوایی را متوجه نمی‌شویم.

این کارشناس محیط زیست، فرکانس صدا، شدت و تداوم و نوع آن، سن فرد و مصرف الکل و سیگار را از جمله عواملی دانست که تاثیر مستقیمی بر روی افت شنوایی دارد و گفت: آلودگی هوا و وجود گازهایی مانند منواکسید کربن و فلزات سنگین، سرب، آرسنیک و کربوهیدارت نیز بر شدت افت شنوایی تاثیر دارند.

وی ادامه داد: از علایم مهم افت شنوایی، وزوز گوش، سنگین شدن گوش، بی‌خوابی یا کم خوابی، احساس صدا در گوش، سرگیجه و نشنیدن صدای مکالمات عمومی است. اثرات آلودگی صدا بر انسان به غیر از افت شنوایی و تداخل مکالمه باعث عوارض گوارشی، درد شکمی، ترشح اسید معده، اثر بر سیستم تعادل، گیجی و تهوع و نیز اثرات روانی، مانند تحریک پذیری، عدم تمرکز و اثرات فیزیولوژیک دیگر مانند افزایش ضربان قلب می‌شود. همچنین آلودگی صدا می تواند سیستم ریوی را به هم زند و حتی بر روی هورمون‌های بدن تاثیرگذار باشد.

زمانی، استاندارد حد مجاز صدا برای مناطق مسکونی را در روزها 55 دسی بل، شب‌ها 45 دی سیل و برای مناطق تجاری مسکونی، این مقدار 60 دسی بل در روز و 50 دسی بل در شب عنوان کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر در سطح کلانشهرهای ما از جمله رشت و در نقاط پرترافیک صدای بالای 80 تا 85 دسی بل وجود دارد که در بلندمدت باعث افت شنوایی می‌شود. وسایل نقلیه از جمله مهمترین منابع و کانون‌های آلودگی صوتی در شهرها هستند. در خصوص کنترل آلودگی صوتی آئین نامه جلوگیری از آلودگی صوتی مصوبه 19 خردادماه 78 وجود دارد.

زمانی به راه‌های کنترل آلودگی صوتی اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های کاهش آلودگی صوتی به خصوص در شهرها استفاده از پوشش گیاهی به عنوان عاملی تاثیرگذار در جذب صداست. البته نوع درختان در پوشش گیاهی، تراکم شاخه و همیشه سبز بودن گونه نیز در کنترل صدا موثر است. پوشش گیاهی می‌تواند تا 10 دسی بل موجب کاهش صدا شود.

وی ادامه داد: ایجاد موانع و دیوارهای صوتی با ارتفاع ضخامت مناسب و استفاده از جاذب‌های صوتی یکی از مهم ترین راه‌های کنترل کاهش صوتی به خصوص در کنار اتوبان‌هاست که می‌تواند در کاهش آلودگی صوتی تا 20 دسی بل تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

کد N396534

وبگردی