آفتاب

بشار جعفری: برخی کشورها برای برقراری ارتباط با سوریه تلاش می‌کنند

بشار جعفری: برخی کشورها برای برقراری ارتباط با سوریه تلاش می‌کنند

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که در حال حاضر برخی کشورها موضع خود را نسبت به بحران سوریه تغییر داده و خواهان برقراری ارتباط با دمشق هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لبنانی البنا، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: انتخابات ریاست جمهوری سوریه مساله ملی و داخلی است و هیچ کشور یا طرف دیگری حق مداخله در آن را ندارد اما ما می‌بینیم که برخی کشورها در خصوص این مساله کارشکنی می‌کنند.

وی اظهار داشت: برخی کشورها در حال حاضر به اشتباهات خود در خصوص برخورد نامناسب با بحران سوریه و تعامل با گروه‌های تروریستی مثل القاعده پی برده‌اند. این کشورها در حال تغییر موضع خود نسبت به اوضاع در سوریه هستند و سعی می‌کنند تا ارتباط دیپلماتیک و همکاری امنیتی با سوریه را از سر بگیرند.

جعفری خاطرنشان کرد: برخی کشورهای غربی سعی می‌کنند از نام "مبارزان"، "جهادی‌ها" و"شورشیان" استفاده کنند تا از به کار بردن لفظ "تروریست" خودداری کنند طوری که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در گزارشات و اظهارات خود گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، داعش و جبهه النصرة را جزو مخالفان مسلح سوریه می‌داند نه گروه‌های تروریستی. سازمان ملل حتی گزارشات و اظهارات وزرای خارجه و کشور برخی کشورها در اروپا، استرالیا، آمریکا، کانادا، تونس، مراکش و دیگر کشورها را در خصوص تروریست‌های خارجی که به سوریه می‌آیند نادیده می‌گیرد.

وی افزود: مطمئنا این گروه‌های تروریستی از آسمان روی خاک سوریه نیفتاده‌اند بلکه با حمایت ترکیه، عربستان، قطر و اسرائیل و با نظارت غرب وارد سوریه می‌شوند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل افزود: این مساله دیگر از هیچ کس پوشیده نیست و این کشورها در حال حاضر بهای اقدامات خود در خصوص حمایت از تروریسم را می‌پردازند و ما از طریق سازمان ملل اقداماتی را برای مجازات این کشورها اتخاذ می‌کنیم.

وی گفت: موضع روسیه در قبال بحران سوریه موضعی ثابت و عاقلانه است این مساله غرب را واداشت تا بر روسیه در مورد اوکراین فشار بیاورد اما ما می‌دانیم که روسیه تسلیم هیچ فشاری نمی‌شود و بر موضع خود ثابت می‌ماند.

جعفری اظهار داشت: ما بر نقش سازمان ملل در حل بحران سوریه تکیه نمی‌کنیم. بلکه بر آگاهی و درایت ملت این کشور و تمایل طرف‌های سوری برای بازگرداندن امنیت و ثبات به کشور تکیه می‌کنیم اما سازمان ملل می‌تواند نقشی مکمل در این زمینه داشته باشد.

وی گفت: ما توهم این را نداشتیم که ژنو 2 به حل بحران سوریه بینجامد. اظهارات غیرسازنده اخضر ابراهیمی، فرستاده سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه، محروم شدن مخالفان داخلی از مشارکت در نشست ژنو 2 و عدم داشتن مشروعیت یا پایگاه مردمی از سوی ائتلاف مخالفان سوریه از جمله دلایل شکست ژنو 2 بود.

انتهای پیام

کد N396516

وبگردی